Tillbaka till huvudmeny

Checklista för en modern CFO

Digitaliseringen förändrar ekonomiavdelningens arbetsuppgifter och ekonomichefens roll på flera sätt. Vi har tagit fram en checklista som hjälper dig att avgöra om du hänger med i utvecklingen.

Designed by Freepik

Digitaliseringen förändrar ekonomiavdelningens arbetsuppgifter och ekonomichefens roll på flera sätt. Ett exempel är hur data inte längre bara samlas ihop från föregående period för att kunna ge summering av tidigare resultat. Fokus idag går mer mot att använda data för att bygga potentiella framtidsscenarier. Hur gör du? Vi har tagit fram en checklista som hjälper dig att avgöra om du hänger med i utvecklingen.

Hantering av data
Du fokuserar på att bygga framtidsscenarier
Du utnyttjar automatiserade lösningar och slösar inte längre resurser på att samla in data manuellt. Arbetet har styrts om till att analysera data, dra slutsatser och genomföra åtgärder. Du utnyttjar moderna finansiella system för att undvika manuella fel, få varningar och meddelanden när något behöver din uppmärksamhet och kan granska information från olika vinklar.

vs.

Du söker efter tidigare information
Excel är din bästa vän för att hantera ekonomiavdelningen. Varje dag skapar du filer och tabeller och gör beräkningar, lägger till och ta bort kolumner, etc. I själva verket går det mesta av din tid åt till att göra kalkylblad. Om någon dokumentation saknas måste du manuellt leta fram informationen i din organisation.

Rollen som ekonomichef
Fokus ligger på att bygga företagets framgång
Ekonomiavdelningen producerar och levererar strategiskt viktiga nyckeltal och information; vilket hjälper avdelningschefer att hålla verksamheten på rätt spår. CFO:n kan fokusera mer på att tolka siffrorna och bygga sina framtida planer istället för att samla in historik.

vs.

Ditt fokus ligger på att samla in siffror
Du behärskar siffror, balansräkningar, inkomster och resultat. En stor del av din tid går åt till att ta in siffror, hantera kalkylblad och samla in data för att bygga information. Under dagen granskar du en mängd siffror, kontrollerar decimaler och ser till att ekonomiavdelningen har all nödvändig information tillgänglig. Finansiell information finns i silos och att sammanställa och kombinera dem är en utmaning.

Vill du läsa mer om vad som skiljer en modern CFO från en traditionell CFO?

Hämta vår kostnadsfria guide

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.