Tillbaka till huvudmeny

Arbetet bakom nya Visma Public Budget och Prognos

OFFENTLIG SEKTOR – Den 28 april släpps nya Visma Public Budget och Prognos. 2017.1 innehåller en ny teknisk plattform med ett nytt webbgränssnitt. Tommy Svensson, product owner på Visma, berättar om arbetet bakom den vassa lösningen.

En del av arbetet bakom en ny version. Foto: Pixabay
En del av arbetet bakom en ny version. Foto: Pixabay

Utvecklingen av befintliga produkter i Visma Public Business Suite går i cykler, med två versionssläpp per år under vår och höst. Vilka förändringar och nya funktioner som tillkommer bestäms av innehållet i produktens så kallade road map, en karta som beskriver alla planerade förändringar på ett till två års sikt.

– Det är ett levande dokument som förändras om förutsättningarna eller behoven ändras, säger Tommy Svensson, product owner på Visma.

Ett team av interna strateger fastställer roadmappens innehåll. Men de viktigaste källorna till input kommer från kundernas systemförvaltare och användare samt säljare, supportpersonal och konsulter som står i direkt kontakt med användarna eller deltar i upphandlingar.

– All systemutveckling handlar om att förbättra och effektivisera arbetet för användarna eller, som i fallet med nya Visma Public Budget och Prognos (BoP), göra förändringar som väsentligt underlättar förvaltningen och administrationen.

Lanseringsdatumet föregås av en testperiod. Den nya BoP-versionen har gått igenom omfattande interna tester, men även tjänstgjort i skarpt läge hos en pilotkund. Förhoppningsvis har det eliminerat risken för att du ska stöta på en bugg när du inom kort enkelt kan logga in i den nya miljön via Visma Window.

BoP 2017.1 – de två största förändringarna

Ett nytt, webbaserat gränssnitt – Nya Visma Public Budget och Prognos får ett enhetligt webbgränssnitt som du antingen når via Visma Window eller som en fristående applikation. I Visma Window kan du enkelt växla mellan olika moduler inom Visma Business Suite och hela BoP:en är integrerad i det gemensamma menysystemet.

Ny teknisk plattform – Från och med 2017.1 använder rapporteringsmodulen (tidigare BoP web) och basmodulerna samma databas. Det innebär väsentligt mindre administration och underlättar systemförvaltarens arbete.

Systemförvaltarträff + Roadshow 2017

Vill du veta mer om nyheterna i BoP:en och de andra delarna i Visma Enterprise Affärslösningar? Häng med på vår systemförvaltarträff! Där berättar vi mer och informerar om hur du bäst förbereder din verksamhet på kommande förändringar. Under systemförvaltarträffen får du möta Tommy Svensson och det övriga produktteamet på plats. Vi ser fram emot att träffa dig och diskutera din verksamhets behov!

I anslutning till våra systemförvaltarträffar genomför vi vår roadshow. Där presenterar vi innehållet i roadmappen för Visma Publics Affärslösningar. Dessutom bjuder vi på en gemensam lunch!

[button color="blue" size="medium" link="http://sites.legaonline.se/visma/Kurser/359395" target="blank" ]Läs mer/anmälan[/button]

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.