Tillbaka till huvudmeny

Nya lagar och regler 2015 som du bör ha koll på!

Vid nyårsskiftet och under 2015 träder en rad nya regler och lagar i kraft som är relevanta för dig som företagare.

Nedan har vi sammanställt några av dessa så att du enkelt kan avgöra om du och din verksamhet berörs.

Elektroniska tjänster

Reglerna för försäljning av elektroniska tjänster, telekommunikationstjänster och sändningstjänster till privatpersoner inom EU ändras. Beskattning sker i landet där köparen är bosatt istället för i det land där du som säljare är registrerad. Dessa regler gäller från den 1 januari 2015.

Läs mer på skatteverkets hemsida>>

Importmoms

Tidigare har företagare som är momsregistrerade redovisat och betalat importmoms till Tullverket. Detta ska numera göras till skatteverket. Om varan ska användas för privat bruk eller om ditt företag inte är momsregistrerat vänder du dig som tidigare till Tullverket. Dessa regler gäller från den 1 januari 2015.

Läs mer på skatteverkets hemsida>>

Beloppsgräns för förenklad faktura

Höjd beloppsgräns för förenklad faktura. Fakturabeloppet exklusive moms kan nu uppgå till 4000 kr istället för 2000 kr. Detta gäller för fakturor som ställs ut efter den 31 december 2014.

Läs mer på skatteverkets hemsida>>

Höga sjuklönekostnader

Försäkringskassan har ändrat nivåerna vid ersättning för höga sjuklönekostnader. Samt rutinerna för hur du ansöker. Dessa regler gäller från den 1 januari 2015.

Läs mer på försäkringskassans hemsida>>

Privat pensionssparande

Läs mer om begränsningen av avdrag för privat pensionssparande och hur du kan göra för att spara på andra sätt, i artikel av vår redovisningsexpert Patric Ljungberg.

Läs Patrics artikel>>

Automatisk avtalsförlängning

Den 1 mars 2015 införs en ny lag som innebär att du som näringsidkare skriftligt måste påminna konsumenter om att ett avtal kommer att förlängas om konsumenten inte säger upp det. Detta ska göras senast en månad innan avtalet senast måste sägas upp. Glömmer du som näringsidkare detta ska konsumenten ha rätt att säga upp avtalet.

Läs mer i informationsbladet från regeringen>>

RUT och ROT

Från den 1 januari 2015 måste du som företagare lämna in mer uppgifter än tidigare till Skatteverket när du begär utbetalning efter att ha utfört ROT eller RUT arbete. På arbete som köparen har betalat efter den 31 mars kommer det även bara vara möjligt att begära utbetalning elektroniskt för den som utfört arbetet. Utbetalningen kommer då också bara kunna utbetalas till utförarens konto.

Läs mer i informationsbladet från regeringen>>

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Arbetsmiljöpolicy – gratis mall med tips för corona

    Arbetsmiljöpolicy – mall för företag

    Du vet väl att alla företag är skyldiga att ha en arbetsmiljöpolicy? Med vår mall har ni en gratis policy på plats på nolltid. OBS! Uppdaterad med corona-rekommendationer.