Nej, ett inköpssystem är inte samma sak som en webbshop – det vet inköpare!

I tidigare roller som inköpskonsult och inköpschef har jag flera gånger stött på att VD, ekonomi- och IT-chefer anser sig vara klara med digitaliseringsresan inom inköp när man styrt sina beställare mot att köpa via sina leverantörers egna webbshoppar.

Inköpare vet skillnaden på ett inköpssystem och en webbshop

I tidigare roller som inköpskonsult och inköpschef har jag flera gånger stött på att VD, ekonomi- och IT-chefer anser sig vara klara med digitaliseringsresan inom inköp när man styrt sina beställare mot att köpa via sina leverantörers egna webbshoppar. 

Visst, detta är ju ett litet steg i ambitionen att effektivisera inköpsprocesserna, men det finns ofta en mycket större potential i att använda ett riktigt inköpssystem. 

Fördelar med ett inköpssystem

Vad är då egentligen skillnaden mellan ett “inköpssystem” och en “webbshop” som en produktleverantör tillhandahåller? Generellt har ett inköpssystem följande fördelar som en webbshop saknar:

  • Möjlighet att elektroniskt godkänna (förattestera) köpet innan “fait accompli” – har en garanterat kostnadsdämpande effekt
  • Exponering av endast det förhandlade sortimentet och inte hela webbshopens sortiment – spara direkta kostnader (vi minns väl alla händelsen med stödstrumporna för några år sedan, vilka kostade skattebetalarna 6000 kronor styck…) 
  • Genom trevägsmatching kan fakturan hanteras automatiskt (förattesterad inköpsorder + leveransgodkännande + överensstämmande faktura = ingen behöver manuellt hantera och attestera fakturan) – stora tidsbesparingar för både attestanter och ekonomiavdelningar, samt minskar kostnader för dröjsmålsräntor 

Utöver ovan fördelar har man ETT system för att beställa produkter och tjänster, istället för flera olika system med olika funktionaliteter och inloggningsuppgifter. Prognostisering av åtagna kostnader underlättas också. 

I ovan nämnda fördelar finns ofta mycket stora besparingar och effektiviseringar att göra.

Räkna ut din årliga möjliga besparing här

Sofia Andersson, Strategic Initiatives Director, Visma Commerce

Mest populära

  • Transition to Cloud: Hur migrerar du till molnet?

    Molnbaserade verktyg spelar en större roll än någonsin. I den här artikeln kommer du att få lära dig mer om hur – och varför du bör börja överföra din verksamhet till molnet.

  • cloud-computing

    De 5 största trenderna inom cloud computing 2021

    Året 2020 har gjort oss bekymrade över hur vi kan anpassa oss och överleva i en värld som ständigt förändras. Därför är ingen trend mer relevant än just cloud computing. Här är de 5 största trenderna inom cloud computing 2021.

  • Ambeas Löne- och PA-service är ett sammansvetsat team som vet hur man driver ett omöjligt projektet till framgång.

    Ambea nominerade till prestigefyllt lönepris

    Köpet av Aleris omsorgsdel innebar att 4000 löner behövde säkras upp på rekordtid. Förmågan att göra det omöjliga möjligt har kvalificerat Ambea till en nominering av lönebranschens finaste pris – Global Payroll Awards.