Tillbaka till huvudmeny

Nej, ett inköpssystem är inte samma sak som en webbshop – det vet inköpare!

VD:ar, ekonomi- och IT-chefer anser sig många gånger vara klara med digitaliseringsresan inom inköp när de har styrt sina beställare mot att köpa via sina leverantörers egna webbshoppar.

Inköpare vet skillnaden på ett inköpssystem och en webbshop
Inköpare vet skillnaden på ett inköpssystem och en webbshop

VD:ar, ekonomi- och IT-chefer anser sig många gånger vara klara med digitaliseringsresan inom inköp när de har styrt sina beställare mot att köpa via sina leverantörers egna webbshoppar. 

Visst, detta är ju ett litet steg i ambitionen att effektivisera inköpsprocesserna, men det finns ofta en mycket större potential i att använda ett riktigt inköpssystem. 

Fördelar med ett inköpssystem

Vad är då egentligen skillnaden mellan ett “inköpssystem” och en “webbshop” som en produktleverantör tillhandahåller? Generellt har ett inköpssystem följande fördelar som en webbshop saknar:

  • Möjlighet att elektroniskt godkänna (förattestera) köpet innan “fait accompli” – har en garanterat kostnadsdämpande effekt
  • Exponering av endast det förhandlade sortimentet och inte hela webbshopens sortiment – spara direkta kostnader (vi minns väl alla händelsen med stödstrumporna för några år sedan, vilka kostade skattebetalarna 6000 kronor styck…) 
  • Genom trevägsmatching kan fakturan hanteras automatiskt (förattesterad inköpsorder + leveransgodkännande + överensstämmande faktura = ingen behöver manuellt hantera och attestera fakturan) – stora tidsbesparingar för både attestanter och ekonomiavdelningar, samt minskar kostnader för dröjsmålsräntor 

Utöver ovan fördelar har man ETT system för att beställa produkter och tjänster, istället för flera olika system med olika funktionaliteter och inloggningsuppgifter. Prognostisering av åtagna kostnader underlättas också. 

I ovan nämnda fördelar finns ofta mycket stora besparingar och effektiviseringar att göra.

Räkna ut din årliga möjliga besparing här

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.