Tillbaka till huvudmeny

Moderna intranät skapar ökad medarbetarnöjdhet

Under pandemin har det uppdagats på många företag att intranätet inte riktigt möter medarbetarnas behov. Vad är egentligen intranätets nya roll i det digitala samhället och hur kan det bidra till att skapa en mer effektiv arbetsvardag?

Man med laptop jobbar hemifrån

Under en lång tid har intranätet fått stå i skymundan till förmån för den publika webbplatsen, men under pandemin har detta ändrats drastiskt och helt plötsligt är man i ett stort behov av en samlingsplats för alla nya digitala verktyg, för att ha en optimalt fungerande verksamhet vid hybridarbete.

Vi har märkt att moderna intranät och digitala arbetsplatser ligger i fokus och blir allt viktigare hos våra kunder. Tidigare har det varit en plats där man samlat information, men nu ser man det mer som en strategiskt viktig kanal som man behöver i sin arbetsvardag.

Mårten Bokedal, Optimizely (fd. Episerver)

Stora och små företag har olika typer av roller och behov. En trend som ökar är vikten av att ha ett personaliserat intranät där innehåll och verktyg är anpassade efter den roll som individen har och vad den har behörighet för. På så sätt kan man effektivisera vardagen för alla sina anställda och vara en mer relevant arbetsgivare. Det skapar i sin tur även en högre medarbetarnöjdhet.

3 viktiga punkter som utgör ett modernt intranät

  • Enkel inloggning till en samlad intranät-hubb med alla de verktyg man behöver
  • Personaliserad vy med relevant information för individen
  • Smart och effektiv sökfunktion som sparar värdefull tid för medarbetaren

Effektiv målsättning för engagerade medarbetare

Företag konkurrerar om att anses som en attraktiv arbetsgivare och den moderna arbetsplatsen är så mycket mer än ett intranät idag. För att behålla sina medarbetare, men även för att hålla dom engagerade och känna sig inkluderande, så måste man skapa en miljö där det är enkelt och effektivt att planera sin arbetsdag och hitta den information man behöver för att kunna utföra sitt arbete. Det är allt vanligare med hybrida arbetsplatser och det är nu viktigare än någonsin att kunna kommunicera och samarbeta med sina kollegor oavsett var man är placerad.

För att mäta engagemang på ett effektivt sätt inom den digitala arbetsplatsen är det viktigt att man sätter upp tydliga mål för vad den ska leverera för värde inom bolaget. Då får man en bättre överblick av vad man behöver optimera för att förbättra medarbetarupplevelsen för sina anställda.

Från utdaterat CMS till en paketerad intranätlösning

Under våren 2021 påbörjade Visma Consulting projektet med att hjälpa Ljungby kommun med en uppdaterad, paketerad intranätlösning. Utgångspunkten var att få till en lösning som påminde om deras gamla intranät, men med ett modernt snitt.  

Det nya intranätet lanserades februari 2022 och fick direkt mycket positivt gensvar från medarbetarna där de tyckte att lösningen upplevdes modern och luftig, samtidigt som det gick lätt att hitta det man sökte. Läs mer om hur vi hjälpte Ljungby kommun här.

Mer information om färdigpaketerade intranätlösningar baserade på Optimizely:

Visma Intranät

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.