Tillbaka till huvudmeny

6 sätt att minska risken för felrekrytering

Har du upplevt att en nyanställd inte är den rätta? Selja von Zernichow har lång HR-erfarenhet. Följ hennes tips och minska risken för att det händer igen.

Så undviker du en felrekrytering
Så undviker du en felrekrytering

Nyanställningar är inte gratis. Förutom kostnaderna direkt kopplade till rekryteringen, tillkommer de för anpassningar och utbildning. Men det är ändå ingenting mot vad en felrekrytering  kan komma att kosta företaget. 

I egenskap av rekryterare eller chef har du säkert någon gång ifrågasatt om en anställd kandidat egentligen var den rätta eller inte. Selja von Zernichow är HR-direktör på Visma Unique i Norge och har 15 års HR-erfarenhet från olika industrier och roller. Följ hennes tips, så minskar du risken för att det blir fel igen.

1.Utveckla en bra rekryteringsstrategi

Använd en tillförlitlig urvalsmetod som fokuserar på de kompetenser som är viktiga för att lyckas i en given roll. En kombination av strukturerade intervjuer, begåvningstester samt arbetstester och case är att rekommendera.

2.Använd ett digitalt rekryteringsverktyg

Ett digitalt rekryteringssystem hjälper dig att screena och ranka de sökande och ger dig en bra överblick över hela rekryteringsprocessen. Det minskar din administration och gör arbetet långt mer effektivt.

3.Utvärdera kandidatens kompetenser

Utvärdera kandidatens kompetens gentemot de krav som fastställts för den aktuella tjänsten. Baserat på detta bör du kunna förutsäga hur väl kandidaten kommer att lyckas i jobbet. Du måste också göra en bedömning om hur kandidaten passar in i arbetskulturen och att hen har potential att bidra positivt till arbetsmiljön.

4.Utför en grundlig urvalsprocess

En felrekrytering kan inverka negativt på arbetsmiljön och skapa frustration, ifall att teamet tvingas arbeta med en medarbetare som inte lyckas bra i sin position. Därför är en grundlig urvalsprocess avgörande för att hitta rätt kandidat. Att hantera en felrekrytering tar även mycket kraft från den ansvarige chefen. I och med att ledaren får mindre tid till att fokusera på verksamheten påverkas teamet och kanske även resultaten.

5.Genomför referensintervjuer

Välj referenser kritiskt och genomför en strukturerad referensintervju. Ha i åtanke att referenten är vald med omtanke. Däremot kan en referensintervju ge värdefull information som inte framkommer under själva kandidatintervjun.

6.Säkerställ en strukturerad introduktion och god uppföljning

Genom en bra introduktion ser du till att ge den nya medarbetaren optimala förutsättningar att snabbt anpassa sig till den nya positionen och leverera som önskat. Om introduktionen och uppföljningen inte stämmer överens med vad som föreslogs under rekryteringsprocessen, finns risk för att den nyanställda upplever en dålig start.

I det motsatta fallet, där du upptäcker att du rekryterat fel person för tjänsten, är en nära uppföljning och dokumentation väsentlig för att avsluta anställning på bästa sätt, helst innan provanställningens slut.

Är du i behov av ett rekryteringssystem? Visma Enterprise har två digitala verktyg för effektiva rekryteringar som sparar både tid och pengar.

[button color="blue" size="medium" link="https://www.visma.se/rekrytering/easycruit/" target="blank" ]Privat sektor: Visma EasyCruit[/button] [button color="blue" size="medium" link="https://www.visma.se/rekrytering/recruit/" target="blank" ]Offentlig sektor: Visma Recruit[/button]

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.