Låt inte din reseräkning bli en surdeg. Bild: Freepik

Min reseräkning – kungen bland “surdegar”

Att ha ett arbete där man reser mycket är på flera sätt kul och stimulerande. Man får lära känna kunders och partners miljöer och träffa fler personer i team och nätverk. Ofta tar man lite mer tid på sig när man rest till en annan ort än vad man skulle gjort om man tagit ett möte på det egna kontoret vilket gör att man kan skapa lite starkare band och relationer.

Men det finns också två utmaningar. Det ena är att resande drar med sig en hel del administration, det andra är att eftersom man inte är på kontoret så ofta så blir denna “administration” och pappersarbete liggande – i mitt fall länge. Jag minns att min pappa hade en sekreterare som han var helt beroende av, även om han också klagade över att hon inte var lika flexibel som han kunde tänka sig att vara. På gott och ont alltså. Men sekreterare är det väl ingen utom advokater och politiska partier som har längre?

Nu har jag i alla fall blivit introducerad till ett nytt sätt att hantera reseräkningar, kvitton etc. Självklart är det i “molnet” och självklart är det en “app”! När du reser har du också en del strötid på flygplatser eller på tåg och då passar det utmärkt att fota sina kvitton och utlägg. Väl på kontoret kan jag enkelt knyta dessa till min resa. Dessutom får jag andras räkningar via appen så att jag enkelt kan godkänna (eller avslå..) dem!

Små förbättringar som gör att min reseräkning inte är en lika stor surdeg längre. Istället för att som tidigare få iväg en räkning varannan månad, så gör jag nu en reseräkning per resa och slipper ligga ute med pengar så länge. Det finns tydligen flera bra finesser som jag inte har börjat använda ännu men jag är en enkel människa och så länge det sparar tid för mig så är jag nöjd!

Reseräkning i farten

Carola Lissel arbetar som VD på Visma Software och har varit verksam på olika företag inom affärssystemsbranschen i snart 20 år i olika roller kring försäljning, kanalutveckling och marknad. I dag funderar Carola mest på frågor kring produktivitet, automatisering och kundnöjdhet kopplat till affärssystem - och naturligtvis de ljusa "moln" som breder ut sig i branschen.
Kom i kontakt med Carola: