Tillbaka till huvudmeny

Leda hälsoprojekt på distans

Caroline Andersson är HR-advisor på Visma. Ta del av hennes tankar och erfarenheter av att genomföra en hälsosatsning för anställda på flera hundra hemmakontor.

För lite mer än ett år sedan skickade vi hem våra medarbetare och hemmakontoret blev ett faktum. Den nya vardagen innebar för många att gå en betydligt kortare sträcka till kaffekokaren, fylla på koppen, kanske hälla i en skvätt mjölk men helt utan att interagera med en enda person. Något mycket annorlunda jämfört med vardagen på kontoret. 

Det gångna året har vi genomfört flera initiativ för att behålla känslan av samhörighet, engagemang och välmående. I mars genomförde vi “Visma Health Challenge”. Målet var att på ett roligt och interaktivt sätt, sätta våra medarbetares fysiska och mentala hälsa ännu mer i fokus. Det var viktigare än någonsin, nu när arbete och fritid lätt hamnar inom samma sfär. 

I fyra veckor har vi inspirerat, peppat och följt varandras vardag – allting på distans genom en app. Där kunde vi bekräfta varandras positiva vanor genom en “tumme upp” eller ett “snyggt jobbat”. Det kändes som att vi kom närmare varandra med text, bild och samtal som var personliga och avskalade. Jag har följt kollegor via deras yogapass, promenader, ridning, meditation, tennis, stretching och även hushållsarbete. (Ja du läste rätt – varför har ingen berättat för mig att det är utmärkt träning att dammsuga och plocka ur diskmaskinen?). 

Effekterna av detta initiativ mättes genom självskattning både före, under och efter utmaningen. Resultatet visade att våra medarbetare kände sig mindre stressade, hade fått med sig minst en hälsosam vana, sov bättre och kände sig fysiskt och mentalt starkare. Jackpot!

Sist så vill jag tacka mina kollegor, för all glädje, pepp och inspiration! 

/Caroline Andersson, HR-advisor på Visma Enterprise

Lärdomar av att leda hälsoprojekt på distans 

  • Digitaliseringen för oss närmare om vi använder den på rätt sätt. Jag har lärt känna mina kollegor mer under dessa veckor än månader på kontoret. 
  • Powerpoints är bra, men inte alltid – ett walk and talk”- möte blir ofta mer kreativt än att stirra sig blind på slides.  
  • För att ha en välmående organisation behövs välmående medarbetare. Vänta inte ut pandemin, börja idag! 

Är du intresserad av en karriär på Visma? Spana in våra lediga tjänster! 😊

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?