Tillbaka till huvudmeny

Integrera ditt intranät med Microsoft 365

Sitter du idag med behovet av att utveckla din intranätfunktionalitet? Att ha ett välfungerande och funktionellt intranät med smart integration mot olika system och tjänster skapar en sömlös användarupplevelse för dina medarbetare, samt underlättar i den hybrida arbetsvardagen.

Skapa en sömlös användarupplevelse med en 360°-vy av arbetsplatsen

Under pandemin har andelen hybridarbete ökat på arbetsplatser runt om i Sverige, och världen. Vi delar allt fler dokument via molnet och kommunicerar fortfarande till stor del digitalt med våra kollegor och externa parter. Detta har också inneburit att vi parallellt med intranätet arbetar i allt fler system och tjänster. Men att växla mellan olika användarkonton kan både vara krångligt och kan störa vårt arbetsflöde. Behovet av en samlingsplats för alla digitala verktyg som skapar en optimalt fungerande verksamhet är därmed högre än någonsin.

En trend som accelererat enormt under de senaste åren, är att integrera sitt intranät med Microsoft 365. Det möjliggör att man med en enkel inloggning till en samlad intranät-hubb får tillgång till alla de verktyg man behöver. Genom en integration av intranätet mot Microsoft 365 kan man presentera titthål, direkt kopplade till de olika apparna i molnet. Det innebär att du via intranätet både kan ta del av din personliga mejl, se din dagliga kalendervy, kommunicera via Teams, se dina projektrum samt uppdateringar från de olika kanalerna, mm. Det skapar möjligheter för ett mycket mer personaliserat intranät än tidigare.

Hur går en integration till?

För att skapa en integration behöver man ha tillgång till Microsoft 365 i molnet och att aktivera API:et som finns där. Sedan används en integrationsmodul som möjliggör för intranätet att prata med API:et, samt att hämta ut och läsa den informationen som just du som besökare har rättigheter att se. Integrationsprocessen ser likadan ut oavsett vilket system du vill integrera mot, vilket innebär att det också är möjligt att lyfta över information från övriga system, såsom exempelvis ekonomi- eller ärendehanteringssystem, osv. All integration anpassas efter behovet i just er verksamhet. 

Integration mellan Optimizely och Microsoft 365

Optimizely (f.d. Episerver) bygger på Microsoft .NET och är Sveriges mest använda CMS för intranät. Systemet har en öppen arkitektur och är lätt att integrera med andra system och tjänster. I Optimizelys produktfamilj finns även en mängd tilläggsprodukter och tjänster som sökmotor, headless API, e-handel och optimeringstjänster. I Optimizely kan man även målgruppsanpassa information, och styra vem som får tillgång till vilken information, beroende på geografisk plats, tid på dygnet eller vilka AD-grupper man tillhör. 

Tjänsten Teams från Microsoft har det senaste året blivit ett viktigt verktyg för samarbete och kommunikation, vilket gjort att vi uppmärksammat det ökade behovet av en integration mellan just intranät baserade på Optimizely (f.d. Episerver) och Microsoft 365/Teams. Vår egenbyggda integrationsmodul är speciellt anpassad för just detta, och möjliggör att du som användare kan få tillgång till information och notifieringar från Microsoft 365 – direkt via intranätet. Eftersom informationen hämtas från Microsoft 365 bakomliggande API kan den presenteras eller kombineras med annan data, på valfritt grafiskt sätt.

Läs mer om portaler och integrationer som ger dig en komplett digital arbetsplats, eller boka en kostnadsfri demovisning eller rådgivning:

Digital arbetsplats med Optimizely

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.