Håll hemmakontoret fritt från hackers

För att du ska känna dig trygg med att ditt hemmakontor lever upp till den höga standard av IT-säkerhet som finns på din arbetsplats har vi nu satt ihop en lista med tips över vad du själv kan göra.

Cloud Act

Håll hemmakontoret fritt från hackers

Din organisation bistår säkert med mycket av det du behöver för att hålla ditt hemmakontor säkert. Antivirus, brandvägg, VPN, spamfilter och så vidare. Lösningarna är många, men så även riskerna. Efterfrågan på säkra lösningar ökar av en anledning: din information är värdefull och det är många som vill ha den. Vi har tidigare skrivit om hur du kan skydda dig från Phishing, smishing och vishing.

Förvara unika lösenord i en lösenordshanterare

Ett komplext och unikt lösenord är ett bra lösenord. Namnen på ditt husdjur, ditt barn eller din make/maka är lätta att komma ihåg, men komplexa är de inte. 
Här ger vi våra bästa tips på hur du ska tänka när du skapar ett lösenord: 

  • Ha ett långt lösenord. Vi rekommenderar minst 15 tecken. 
  • Blanda siffror och specialtecken med bokstäver samt gemener med versaler. Använd gärna dialektala uttryck och medvetna felstavningar som bara du vet om. 
  • Använd tvåfaktorsautentisering om den möjligheten erbjuds. 
  • Använd olika lösenord i olika tjänster. Det händer att företag drabbas av stora läckor. Om du använder unika lösenord har du inget mer att oroa dig över än just det lösenordet.
  • Med unika lösenord blir det snabbt många lösenord att memorera. Vi rekommenderar att du inte skriver ner dessa på datorn eller mobilen. Använd istället en lösenordshanterare. Med en sådan kan du tryggt och säkert spara och förvara dina lösenord externt. 
  • Byt lösenord på nyinköpta produkter som har ett förutbestämt standardlösenord.

Rätt inställningar på din router: Så gör du

Din router är din nyckel in till internet. Dess uppdrag är att leda in din dator på internet. Ofta är det routern som får ta emot svordomar när uppkopplingen inte fungerar som den ska, det är nämligen den som kopplar in din dator på internet och genom den löper all din trafik. Det är därför av stor vikt att hålla den säker. Turligt nog är det lättare än det låter.
Gör så här:

  • Byt lösenord. Om du haft ett för enkelt lösenord tidigare – säg till exempel ditt efternamn – gör ett lösenordsbyte att alla uppkopplade enheter blir utslängda. Du kan nu vara säker på att inga oönskade gäster är uppkopplade på ditt nätverk. Och återigen, skapa ett nytt och komplext lösenord när du byter. 
  • Uppdatera din router. Vissa routers uppdateras automatiskt, men dubbelkolla så att din är uppdaterad med den nyaste programvaran. Hur detta går till skiljer sig ofta från router till router, kolla vad som gäller för just din. 
  • Avaktivera “Remote access”. Inställningarna för din router kan med hjälp av din IP-adress nås via webbläsaren. För att undvika att ingen utanför ditt nätverk kan nå dessa inställningar måste “Remote Access” vara avaktiverat. Detta kan du administrera genom att själv logga in på dina router-inställningar i din webbläsare. Om du använder Windows kan du följa denna guide för att komma åt dina inställningar. 
  • Avaktivera Universal Plug and Play (UPnP). UPnP finns till för att du lätt ska kunna koppla nya produkter till ditt nätverk, till exempel en skrivare eller en högtalare. Men med detta ökar även risken för att en hacker hittar dit. Även denna inställning hittar du i dina router-inställningar i webbläsaren. 
  • Avaktivera Wi-Fi protected setup (WPS). Namnet må antyda att det inte är något som bör avaktiveras, men WPS till för att förenkla anslutningen till ditt Wifi-nätverk, inte förstärka säkerheten. Och när det görs lättare för dig görs det lättare för andra. 

Cyber Security Month

Cyber Security Month är ett viktigt återkommande event i oktober som Visma stöttar genom att sprida kunskap och ha en transparent hållning till IT-brottslighet. Läs mer om initiativet och vad våra Visma-bolag gör under denna månad.

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.