Tillbaka till huvudmeny

Phishing, Smishing och Vishing – tre vanliga sociala bedrägerier

Cyber security month är ett viktigt återkommande event i oktober som Visma stöttar genom att sprida kunskap och ha transparent hållning till it-brottslighet

Visma stöttar European Cyber Security Month genom att bland annat sprida kunskap om phishing
Visma stöttar European Cyber Security Month genom att bland annat sprida kunskap om phishing

Cyber security month är ett viktigt återkommande event i oktober som Visma stöttar genom att sprida kunskap och ha en transparent hållning till it-brottslighet.

#VismaSecurityAwareness

Sociala bedrägerier kallas de brott där människors tilltro och misstag utnyttjas i syfte att tillskansa sig privat information, komma åt någons inloggningar eller värdesaker. Under coronapandemin har polisen sett en stark ökning av den här typen av brott på nätet. Kanske har du själv varit måltavla för en attack?

Vad är Phishing, Smishing och Vishing?

Det finns många sätt att begå sociala bedrägerier, här fokuserar vi på tre av de vanligaste på nätet.

Phishing: traditionell phishing är nättjuvens främsta verktyg, motsvarar kofoten i den analoga världen. Falska e-postmeddelanden, webbplatser och trovärdiga textmeddelanden används för att stjäla information. Meddelandena skickas till tusentals personer och är inte specifikt riktade till dig. Spear phishing däremot är riktat till en viss person, grupp eller företag.

Smishing: egentligen samma sak som phishing, men bedrägeriet sker via SMS.

Vishing: röstmeddelanden eller telefonsamtal där den som ringer ljuger om sin identitet och övertygar mottagaren att utföra instruktioner. Som phishing, men över telefon. Mer sofistikerade bedragare kan använda röstväxlare, för att dölja sin identitet och växla mellan en mans- och kvinnoröst.

Så skyddar du dig mot cyberattackar

Först och främst känn dig aldrig dum! Alla kan bli offer för sociala bedrägerier. 

Som företag är det viktigt att öka medvetenheten och ändra beteenden. Med kunskap om hur lätt det är att bli lurad ökar anställdas vaksamhet på misstänkta e-postmeddelanden, samtal eller händelser och vet hur de ska agera.

Som anställd: Nej, klicka inte på misstänkta länkar och verifiera alltid avsändarens identitet om du får e-post eller samtal. Be att få ringa tillbaka till personen om du tvivlar. Ingen e-post är så brådskande att du inte hinner dubbelkontrollera avsändaren. Är du osäker? Be din kollega eller chef om en andra åsikt.

Om olyckan ändå inträffar, behåll det inte för dig själv. Kontakta ditt säkerhetsteam direkt och dela alla detaljer.

Vill du veta mer om hur Visma arbetar för din säkerhet? Besök Visma’s Trust Centre!

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.