Tillbaka till huvudmeny

Phishing, Smishing och Vishing – tre vanliga sociala bedrägerier

Cyber security month är ett viktigt återkommande event i oktober som Visma stöttar genom att sprida kunskap och ha transparent hållning till it-brottslighet

Visma stöttar European Cyber Security Month genom att bland annat sprida kunskap om phishing
Visma stöttar European Cyber Security Month genom att bland annat sprida kunskap om phishing

Cyber security month är ett viktigt återkommande event i oktober som Visma stöttar genom att sprida kunskap och ha en transparent hållning till it-brottslighet.

#VismaSecurityAwareness

Sociala bedrägerier kallas de brott där människors tilltro och misstag utnyttjas i syfte att tillskansa sig privat information, komma åt någons inloggningar eller värdesaker. Under coronapandemin har polisen sett en stark ökning av den här typen av brott på nätet. Kanske har du själv varit måltavla för en attack?

Vad är Phishing, Smishing och Vishing?

Det finns många sätt att begå sociala bedrägerier, här fokuserar vi på tre av de vanligaste på nätet.

Phishing: traditionell phishing är nättjuvens främsta verktyg, motsvarar kofoten i den analoga världen. Falska e-postmeddelanden, webbplatser och trovärdiga textmeddelanden används för att stjäla information. Meddelandena skickas till tusentals personer och är inte specifikt riktade till dig. Spear phishing däremot är riktat till en viss person, grupp eller företag.

Smishing: egentligen samma sak som phishing, men bedrägeriet sker via SMS.

Vishing: röstmeddelanden eller telefonsamtal där den som ringer ljuger om sin identitet och övertygar mottagaren att utföra instruktioner. Som phishing, men över telefon. Mer sofistikerade bedragare kan använda röstväxlare, för att dölja sin identitet och växla mellan en mans- och kvinnoröst.

Så skyddar du dig mot cyberattackar

Först och främst känn dig aldrig dum! Alla kan bli offer för sociala bedrägerier. 

Som företag är det viktigt att öka medvetenheten och ändra beteenden. Med kunskap om hur lätt det är att bli lurad ökar anställdas vaksamhet på misstänkta e-postmeddelanden, samtal eller händelser och vet hur de ska agera.

Som anställd: Nej, klicka inte på misstänkta länkar och verifiera alltid avsändarens identitet om du får e-post eller samtal. Be att få ringa tillbaka till personen om du tvivlar. Ingen e-post är så brådskande att du inte hinner dubbelkontrollera avsändaren. Är du osäker? Be din kollega eller chef om en andra åsikt.

Om olyckan ändå inträffar, behåll det inte för dig själv. Kontakta ditt säkerhetsteam direkt och dela alla detaljer.

Vill du veta mer om hur Visma arbetar för din säkerhet? Besök Visma’s Trust Centre!

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.