Gemensam köpkraft från Visma Advantage

Säg efter 17 000 företag: Gemensam köpkraft

Det står “gemensam köpkraft” på dörren. Byggherre är Visma Advantage och 17 000 små och medelstora företag har en egen nyckel. Nu är bygglov beviljat. Utbyggnad pågår. Fler företag vill flytta in. Hög tid att titta lite närmare på det här ovanliga huset. Som är byggt på en idé. Om att varje inköp är en möjlighet att minimera kostnaderna.   

Våren 1995 fyllde jag 20 år. Jag hade precis flyttat ihop med en flickvän. Blivit sambo. Lägenheten var ljus och något överdimensionerad sett till våra behov. Köksfönstret vette mot en park. En kyrkklocka sjöng metalliska sånger var gång en timme blev hel: det fanns ett lugn över platsen, och jag lärde mig att för många rum är lättare att leva med än för få rum.

Starkare tillsammans

Två orkar mer än en.

Den första tiden som sambo var en snabbfotad resa in i okänt rike. Omständigheterna var nya. Rutiner skulle fasas ut, rutiner skulle fasas in. Det var också nu jag för första gången i mitt liv fick bevis in på bara huden för att två personer orkar bära mer än en. Och att två plånböcker har mer kvar i slutet av månaden än en. Det är effektivt och smart att fördela bördor och kostnader, sa bevisen.

Vad är gemensam köpkraft? Den frågan ska Visma Advantage besvara i en serie blogginlägg. Du kommer att få möta en vd, en offensiv kund samt ett inköpsområde som starkt påverkats av det faktum att så många små och medelstora företag valt att samarbeta när det kommer till inköp. Men vi börjar från början. Med del 1. För egentligen: är inte företag och privatpersoner ganska lika varandra när det gäller att organisera sig?

Styrka genom organisation

Men om de praktiska bevisen säger att det är effektivt för privatpersoner att fördela bördor och kostnader, så kanske samma princip gäller för företag, speciellt om vi pratar mindre företag? Den som är stor och stark vinner ju nästan alltid över den som är liten och svag. Låt oss undersöka tesen en smula.

Långt innan det första företaget, existerade människor. Tidigt i mänsklighetens historia valde vi att organisera oss. Främst för att undvika faror, men också för att på ett mer effektivt sätt hantera vardagens påfrestningar. Det kunde handla om att bilda små byar snarare än att låta boningshusen vara utspridda över en större yta. Fördelarna var uppenbara. Det blev lättare att ta hjälp av varandra; oavsett om tunga djurkroppar skulle bäras hem från jakten eller ett storkok skulle genomföras.

Samarbete mellan människor gjorde människor lite mindre sårbara. Livet blev enklare när vardagens alla kostnader och utmaningar fördelades på fler skuldror. Svårt blev om inte till lätt, så åtminstone lättare när grunden till att lösa problem och skapa möjligheter gick via samarbete.

Det finns en rad områden där samarbete är att föredra. Inköp är utan tvekan ett sådant område. Vårt enkla recept: stor volym ger stor rabatt. Uppföljning ger hög kvalitet. Visma Advantage har skapat en gemensam köpkraft med fler än 17 000 företag som gör sina dagliga inköp på vår plattform. Inom många områden är vår gemensamma köpkraft en av Sveriges största inköpare.

/ Henrik Salwén, vd Visma Advantage

 

Vismaköpkraft

Ensam – men på väg till ett sammanhang där han kan bli starkare.

Allt annat än en slump

Företag organiserar sig för att lösa problem och tillfredsställa behov hos konsumenter. Arbetet kräver för att det ska bli framgångsrikt en djup förståelse av hur konsumerande privatpersoner och företag tänker, uppfattar sin omvärld, fattar (köp)beslut. Den digitala revolutionen, som vi ofta och lite slarvigt kallar för “digitalisering”, har gett oss en lång rad mycket skarpa verktyg. System och mjukvara som samlar in och analyserar data. System och mjukvara som kategoriserar kundbeteenden. System och mjukvara som i växande grad automatiserar marknadsföringen, där budskap som når just dig bland annat är baserade på hur du har närmat dig och interagerat med ett varumärke eller en produkt.

Man skulle kunna kalla utvecklingen för en slump – men bara om man vill ha fel. För först kom människan, sedan företagen. Metoder och strategier hos företag, som inte har sitt ursprung i hur människor fungerar, visar sig över tid alltid vara ineffektiva. Varför det? Därför att i företagen arbetar människor. Som tänker som människor och beter sig som människor. 

Gratismallar och policydokument – från Visma

Gemensam köpkraft – en plats för individualister

Företagare har ofta något drag av individualism. Ibland är de till och med renodlade individualister. Men alla behöver sammanhang där de kan hämta styrka. Vi låter Henrik Salwén, vd hos Visma Advantage, berätta:

– Det finns en rad områden där samarbete är att föredra. Inköp är utan tvekan ett sådant område. Vårt enkla recept: stor volym ger stor rabatt. Uppföljning ger hög kvalitet. Visma Advantage har skapat en gemensam köpkraft med fler än 17 000 företag som gör sina dagliga inköp på vår plattform. Inom många områden är vår gemensamma köpkraft en av Sveriges största inköpare.

Små och medelstora företag kan alltså bli stora och starka genom att samarbeta med andra små och medelstora företag. Låt bollen göra jobbet, som en fotbollstränare skulle uttrycka det. Och bollen i det här fallet är inköp. För oavsett storlek behöver företag en lång rad produkter och tjänster för att över huvud taget kunna omsätta en affärsidé till faktisk leverans. Det är helt enkelt omöjligt att producera utan att konsumera.

Visma Advantage skapade gemensam köpkraft för att små och stora organisationer och deras medarbetare skulle kunna resa, tanka, handla kontorsmateriel och frakta med så mycket kvalitet och till så liten kostnad som möjligt. Historien visar nämligen att liten kan bli stor, och svag kan bli stark, om man fördelar bördor och möjligheter. Det gäller människor på samma sätt som företag. 

Nu byggs huset ut. Företag väljer samarbete för att sänka sina inköpskostnader. Resultatet är att Visma Advantage växer och köpkraften ökar. Men det som egentligen har hänt är att små och medelstora företag har utvecklat och implementerat en grundläggande strategi: samarbete kring inköpen leder till bättre priser och villkor, mer pengar kvar på företagskontot och en enklare vardag.

Ungefär samma sak som jag upptäckte i mitten av 90-talet, om man nu får inta ett så praktiskt perspektiv när man beskriver fördelarna med att flytta ihop för allra första gången.

Just nu kan du prova Visma Advantages inköpsportal utan kostnad. Portalen är laddad med över 60 starka inköpsavtal. Handla smartare hos DHL, TNT, Bring, Davpack, Manpower, OKQ8, Scandic, Elgiganten, Staples och många, många andra.

Prova 1 månad gratis

Jag är affärsutvecklare hos Visma Advantage och digitaliseringsexpert hos Visma i Sverige. I affärsbloggen skriver jag bland annat att om den digitala omställningen, konceptutveckling samt frågor som rör idébyggande, försäljning och marknadskommunikation.
Kom i kontakt med Pär: