Med rätt inställning och dessa tips är snart hela företaget ute på er digitala resa.

Så blir ni digitala – 7 tips för företagets omställning

Börjar det bli dags att ta era första digitala steg som företag eller har ni redan kommit en bit på vägen? Kanske känns det ovant och i vissa fall skrämmande? Vinsterna av att ta tjuren vid hornen är dock så stora att det inte går att avvakta längre. Här avdramatiserar vi det hela med hjälp av 7 konkreta tips att tänka på när ni ställer om och blir digitala.

 

1. Arbetar ni fortfarande lokalt? 

Molnet är alltid tillgängligt oavsett plattform.

Molnet är alltid tillgängligt oavsett plattform.

Dags att bli digitala? Om ni ännu inte gjort det så uppmanar vi er att överge det lokala. Och då syftar vi inte på ert närområde, där behövs er verksamhet säkerligen. Men att lagra på egna lokala hårddiskar fyller för de flesta företag inte längre någon funktion.

Antalet molntjänster är i dag enormt och blir bara fler och fler för varje dag som går. De förenklar arbetsdagen, är generellt säkrare, ger med automatik back-up och gör det möjligt att komma åt allt som behövs var ni än befinner er. Kanske arbetar ni själva med mjukvara? Kan ni då även ta steget till att erbjuda era kunder molnbaserade lösningar så är ni definitivt på rätt spår!

2. Utnyttja teknik som redan finns på plats

För mycket av det goda? Börja med att bemästra teknik och program som ni redan har.

För mycket av det goda? Börja med att bemästra teknik och program som ni redan har.

Vänta med att svära över kostnaderna som er digitala resa antas innebära. Börja i stället med att på riktigt försöka krama ut funktionerna ur tekniken och programmen som redan finns på plats.

Visst, att värdefulla resurser fått stå oanvända beror kanske på att ni helt enkelt inte vet hur man gör. Och det är verkligen ingenting att skämmas över. Men det finns hjälp där ute. Näst efter spelbolagens annonser är tutorials för mjukvara nämligen det vanligaste på internet. Nästan i alla fall. Dessutom finns det experter att tillfälligt ta hjälp av vid behov. Det kan kosta en slant, men är betydligt mer kostnadseffektivt än att lägga tid och pengar på ännu mer teknik som inte behärskas och blir ”liggandes på hög”.

3. Data är guld, men …

Vilken data ska samlas in och vad den ska ni ha den till? Peka noggrant!

Vilken data ska samlas in och vad den ska ni ha den till? Peka noggrant!

Tillgången till data är en förutsättning för digitaliseringen. Och i dag går det att utvinna väldiga mängder data. Så pass mycket att det är lätt att drunkna i big data-havet. Var därför alltid på det klara med målet för den digitala inhämtningen. När ni inte har en tydligare idé än ”det kan nog komma till användning på sikt” är siktet inte nog kalibrerat.

När ni inte har en tydligare idé än ”det kan nog komma till användning på sikt” är siktet inte nog kalibrerat.

Kom dessutom ihåg att generell lagring av kunddata blir betydligt mer riskfyllt när allmänna dataskyddslagstiftningen (GDPR)  träder i kraft i maj nästa år.

4. Fokusera på företagets kultur

Alla ska med! På företagets digitala resa. Ju snabbare det prioriteras av samtliga desto bättre.

Alla ska med! På företagets digitala resa. Ju snabbare det prioriteras av samtliga desto bättre.

Att ge er ut på den digitala resan handlar i första hand inte om att kryssa  mellan ettor och nollor. Det viktigaste är att få alla på bolaget ombord. Ett skepp kräver som bekant hela sin besättning. Därför är er företagskultur central.

Tiden från styrelsebeslut om digital satsning till att alla är införstådda med den nya verklighet som gäller bör dessutom hållas så kort som möjligt. Det är ingenting att dra ut på, även om det kan skrämma en del (enligt ny statistik påstår 40 % av svenska företag att anställdas motsträvighet försvårar deras digitala omställning). Att rycka bort plåstret i en snabb rörelse vållar mindre smärta än en utdragen långsam process.

Dessutom är det alltid snällare mot plånboken att som företag spendera kortast möjliga tid i mindre produktiva övergångsperioder.

5. Utgå alltid från kunden

Till syvende och sist digitaliserar ni för att behålla gamla kunder och hitta nya. Kundnyttan är med andra ord helt central.

Ni digitaliserar främst för att behålla gamla kunder och hitta nya. Kundnyttan är därför helt central.

Varför ska ni över huvud taget bry er om att digitalisera? Utöver att effektivisera era interna processer vill ni förhoppningsvis även fortsätta vara relevanta för era kunder.

Oavsett om ni producerar nymodig mjukvara eller säljer en produkt där vare sig utseende eller funktion har förändrats på flera sekel så vill kunna nå rätt personer vid rätt tillfälle med rätt budskap om rätt produkt eller tjänst (Pust!). Så många rätt kräver med väldigt stor sannolikhet en digital omställning inom en mycket snar framtid – oberoende av typen på er verksamhet.

När det gäller digital produktutveckling sammanfattade nog Beata Wickbom, digital utvecklingsguru och medgrundare av Hej Digitalt, det allra bäst under årets Almedalsvecka: ”Fokus ska alltid vara att skapa en radikalt bättre upplevelse för kunden”.

6. Glöm inte bort intäktssidan

Med ett väloljat maskineri av olika digitala kugghjul ger ni er själva förutsättning för en positiv framtid.

Med ett väloljat maskineri av olika digitala kugghjul ger ni er själva förutsättning för en positiv framtid.

Administrativa uppgifter som fakturahantering och bokföring effektiviseras enormt med hjälp av digitala tjänster. Men glöm heller inte bort att digitalisera den mer direkta intäktssidan av ert företag.

Verktyg som stöttar och hjälper till att automatisera er marknadsföring och försäljning är också viktiga vapen i den digitala arsenal som varje modernt bolag bör utrusta sig med.

7. Gå över till digitala inköp

Visma Advantage samlar dina inköp under ett och samma digitala tak.

Visma Advantage samlar dina inköp under ett och samma digitala tak.

Vår egen digitala resa har gått från att erbjuda en fysisk pärm med inköpsavtal till att våra kunder i dag loggar in i en molnbaserad inköpsportal. Den digitala lösningen ger effektivare kostnadskontroll, tidsbesparing samt ordning och reda. Att våra kunder dessutom har lägre priser och bättre villkor på inköpen hos 60 välkända leverantörer är förstås också uppskattat.

Prova digitala inköp under 1 månad gratis!

Just nu kan du prova vår nya portal laddad med 60 starka inköpsavtal utan kostnad. Handla smartare hos DHL, OKQ8, Scandic, Elgiganten, Lyreco, Loopia och många, många fler.

Ja, jag vill prova gratis!

Jag är Digital Marketing Specialist med ansvar för content hos Visma Advantage. Jag bloggar om näringsliv, miljö och hur du sänker kostnaderna som företagare.
Kom i kontakt med Per: