Tillbaka till huvudmeny

Fem tips: så kommer du igång med att skicka elektroniska fakturor

Det blir obligatoriskt för företag att skicka elektroniska fakturor till myndigheter som utfärdas till följd av offentlig upphandling. Vi ger dig fem tips på hur du kommer igång.

skicka elektroniska fakturor

Den 1 april, 2019 blir det obligatoriskt för företag att skicka elektroniska fakturor till myndigheter som utfärdas till följd av offentlig upphandling. Det har riksdagen beslutat om idag. Det innebär att upphandlade leverantörer blir skyldiga att utforma de elektroniska fakturorna enligt en ny europeisk gemensam standard om inte någon annan standard för elektronisk fakturering har avtalats.

Kravet på elektroniska fakturor ska inte tillämpas i de fall det skulle innebära risk för att sekretessbelagda eller säkerhetskänsliga uppgifter röjs. Finansutskottet föreslår att riksdagen säger ja till regeringens förslag. Förslaget bygger på tvingande EU-regler.

Enkelt att skicka elektroniska fakturor

Bakom varje pappersfaktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.

Låt inte utgående fakturor bli en elefant i rummet för ditt bolag

Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina anställda slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar. Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.

Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja i företagets digitaliseringsresa.

Vi ger dig fem tips på hur du kommer igång med att skicka elektroniska fakturor

  1. Utnyttja tjänster som själv kontrollerar i vilket format kunden kan ta emot sina fakturor
  2. Automatisera dina rutiner för fakturakörningar.
  3. Finjustera processen efter behov.
  4. Uppmana era kunder att ansluta sig till att ta emot e-faktura.
  5. Rådgör med din systemleverantör.

Vilka elefanter vill du effektivisera bort?

Boka ett möte så går vi igenom viktiga ekonomiska processer där du och ditt företag kan hitta effektivitetsvinster.

Lär känna Visma.net

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.