Tillbaka till huvudmeny

Faktorer som påverkar lönsamheten i dina projekt

För att ett projekt ska vara framgångsrikt krävs dels en nöjd kund, men även att lönsamheten i projektet är god. Här är fyra faktorer som är viktiga att ha koll på redan vid projektstarten.

Vad du ska undvika för att öka lönsamheten i dina projekt

För att du ska lyckas driva ett framgångsrikt projekt som är lönsamt för ditt företag, samtidigt som du står med en nöjd kund i slutändan, är en bra projektstart nödvändigt. Och i mina ögon börjar projekten redan vid införsäljningen. Därför tänkte jag dela med mig av fyra faktorer som kommer att påverka lönsamheten i dina projekt och som du ska undvika.

För att öka lönsamheten i dina projekt undvik detta:

  1. Problem i prissättning och försäljning
    Avsaknad av rutiner och processer för offerering och prissättning samt dålig dokumentation av tidigare projekt.
  2. För många administrativa roller i förhållande till debiterbara
    Inget automatiserat flöde från försäljning till projekt utan istället en mängd manuella rutiner som tar tid och kostar pengar.
  3. Onödiga kostnader och utfört arbete utan debitering
    Missade fakturerbara timmar och inkluderat arbete tidigt i projektet. Till exempel arbete som görs innan projektet är upprättat för tidrapportering.
  4. Avsaknad av produktifiering och arbetsprocesser
    Täcker egentligen in alla tre påståenden ovan, och på detta ämne finns en blogg med tips på hur du kommer igång.

Här var fyra faktorer du bör undvika för en ökad lönsamhet i dina projekt. Vill du veta mer om hur du kan öka lönsamheten? Ta del av vår kostnadsfria lönsamhetsguide!

Hämta Lönsamhetsguiden

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?