Tillbaka till huvudmeny

Faktorer som påverkar lönsamheten i dina projekt

För att ett projekt ska vara framgångsrikt krävs dels en nöjd kund, men även att lönsamheten i projektet är god. Här är fyra faktorer som är viktiga att ha koll på redan vid projektstarten.

Vad du ska undvika för att öka lönsamheten i dina projekt

För att du ska lyckas driva ett framgångsrikt projekt som är lönsamt för ditt företag, samtidigt som du står med en nöjd kund i slutändan, är en bra projektstart nödvändigt. Och i mina ögon börjar projekten redan vid införsäljningen. Därför tänkte jag dela med mig av fyra faktorer som kommer att påverka lönsamheten i dina projekt och som du ska undvika.

För att öka lönsamheten i dina projekt undvik detta:

  1. Problem i prissättning och försäljning
    Avsaknad av rutiner och processer för offerering och prissättning samt dålig dokumentation av tidigare projekt.
  2. För många administrativa roller i förhållande till debiterbara
    Inget automatiserat flöde från försäljning till projekt utan istället en mängd manuella rutiner som tar tid och kostar pengar.
  3. Onödiga kostnader och utfört arbete utan debitering
    Missade fakturerbara timmar och inkluderat arbete tidigt i projektet. Till exempel arbete som görs innan projektet är upprättat för tidrapportering.
  4. Avsaknad av produktifiering och arbetsprocesser
    Täcker egentligen in alla tre påståenden ovan, och på detta ämne finns en blogg med tips på hur du kommer igång.

Här var fyra faktorer du bör undvika för en ökad lönsamhet i dina projekt. Vill du veta mer om hur du kan öka lönsamheten? Ta del av vår kostnadsfria lönsamhetsguide!

Hämta Lönsamhetsguiden

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.