Tillbaka till huvudmeny

Produktifiera dina tjänster och öka lönsamheten

Jag har märkt att fler utvecklar sina fastpriserbjudanden, och samtidigt specificerar sin kunskap. Därefter kan man öka projektlönsamheten och ta sig an fler specialistområden. Här är tre steg i att produktifiera och paketera dina tjänster:

Produktifiera dina tjänster

Som konsult inom implementation av affärssystem hos tjänsteföretag stöter jag på lika många prissättningsmodeller som kunder (lätt överdrivet). Så jag tänkte dela med mig av de tankar och erfarenheter jag tar med mig från våra kunder till dig.

Först och främst: Varför ska du ens behöva tänka på att produktifiera dina tjänster

I vår globaliserade och konkurrerande värld mäts vi mot våra konkurrenter hela tiden. Konkurrenter som inte bara sitter inom rikets gränser utan kanske i andra delar av världen.

Dessutom tar B2B-kunderna allt mer med sina invanda köpbeteenden som privatpersoner in i affärsvärlden. Det vill säga, de börjar jämföra konkurrenter och alternativ på helt nya sätt, läser själva på och kräver specialister till sin hjälp. Och därför är det nu viktigare än någonsin tidigare att paketera ditt erbjudande på ett attraktivt sätt.

Planera, repetera och samla erfarenhet!

Det jag har märkt är att allt fler slipar till och utvecklar sina fastpriserbjudanden. Detta samtidigt som man arbetar med att specificera sin kunskap inom vissa områden. Därefter kan man öka projektlönsamheten och ta sig an fler specialistområden.

Se det som tre steg i att produktifiera och paketera dina tjänster:

  • Nya tjänster: Hög risk
    Liten erfarenhet av leveransen och inga utvecklade processer.
    Här kan marginalen vara allt från inget till hög eftersom du kanske inte riktigt vet vilka utmaningar du kommer ställas inför.
  • Erfarenhet av leverans: Medel risk
    När du levererat tjänsten ett par gånger ökar kunskapen och erfarenheten samtidigt som processerna växer fram. Nu har du lärt dig av tidigare missar och bör du kunna säkra en stabil marginal i varje projekt.
  • Produktifierad tjänst: Låg risk
    Med tiden växer kunskapen inom området och du kan betrakta er som specialister med en välpaketerad och produktifierad tjänst.
    Det är nu du kan se till att säkra en större marginal i varje projekt. Eller leverera fler projekt till lägre pris med bibehållen lönsamhet.

Sannolikt har du redan idag tillgång till dokumenterad erfarenhet av era levererade projekt. Detta kan du använda för att göra en ny och lönsam paketering av tjänsten och påbörja din resa mot produktifiearade tjänster.

Vill du läsa mer om prissättning och produktifiering? Och få fler tips på hur ditt tjänsterföretag kan förbättra lönsamheten?

Hämta vår lönsamhetsguide

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.