Skip to main content

Ett exempel på automatisering

Du vet säkert också någon arbetsuppgift eller process som kan effektiviseras? Det sparar lite tid och minskar lite på kostnaderna. Om alla på företaget gör likadant, då blir det flera effektiviserade processer, ökad lönsamhet och ja, tillslut goda resultat.

Goda resultat = exempel på automatisering

Vår värld förändras snabbt. Innovation och effektivitet är förknippade med goda resultat. Men hur når vi dit?

Tid är pengar (eller blir i slutänden i alla fall). Men vi har fortfarande bara 24 timmar på ett dygn. Då får vi använda tiden mer effektivt för att kunna uppnå bättre resultat. Det kan låta överväldigande, men små förändringar ger stora effekter i det långa loppet. Alla har vi väl någon arbetsprocess som kan effektiviseras, vilket sparar lite tid och minskar lite på kostnaderna. Om alla på företaget gör likadant, då blir det flera effektiviserade processer, ökad lönsamhet och ja, goda resultat.

En enkel uträkning av ett exempel på automatisering:

En uppgift tar 15 minuter att utföra, kan vi effektivisera processen med 5 minuter så blir det en besparing på totalt 2500 minuter för en organisation med 500 personer.
Görs uppgiften 5 000 gånger per år blir det en totalt tidsbesparing på 417 timmar, eller 25 000 minuter.
Räkna att en anställd kostar 40000 kr per månad, det blir 242 kronor i timmen och 4 kronor per minut. Då ger de 417 timmarna en besparing på 100 800 kronor. Räknar vi istället på att vi kan spara in 10 minuter på tiden det tar att utföra uppgiften har vi en besparing på hela 201 700 kr eller 50 040 minuter.

Så, om vi förenklar det, kan 5 minuter generera en besparing på 100 000 kronor.

Visma.net är vårt webbaserade affärssystem där du kan schemalägga uppgifter och automatisera flöden för att arbeta mer effektivt. Vill du se hur det ser ut? Boka ett kostnadsfritt webbinar.

Se lediga tider och boka!

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.