Tillbaka till huvudmeny

En kopp kaffe – en effektiv förmån

Fritt kaffe är Sveriges vanligaste personalförmån. Sannolikt den mest effektiva också, enligt en undersökning som Visma genomfört.

Kaffe - en effektiv förmån Foto/källa: Pixabay
Kaffe – en effektiv förmån Foto/källa: Pixabay

I november frågade P4 Jönköping sina lyssnare om de tyckte att Habo kommun hade fattat ett bra beslut, när de erbjöd gratis kaffe åt alla anställda. 70 procent svarade att de tyckte att det var rätt beslut. De ansåg att det var ett bra sätt att spendera kommunens skattepengar.

Jobbar du på en arbetsplats som erbjuder fritt kaffe? Kanske tänker du inte på att du faktiskt utnyttjar en personalförmån varje gång du trycker på knappen. Beroende på bönans kvalitet, valet av lösning och hur avtalet med leverantören ser ut – betalar arbetsgivaren mellan en och tio kronor för varje kopp.

Den effektiva javastrategin

I höstas genomförde Visma en undersökning, där vi bland annat frågade efter tillämpade effektivitetsknep. Hälften svarade att de brukar ta en kopp kaffe, för att samla tankarna och få jobbet gjort. Javastrategin var långt vanligare än att tvinga sig till fokus (33%), att jobba hemifrån (24%) eller att isolera sig i ett enskilt rum (26%).

Om fikaavbrotteten verkligen gör oss mer effektiva, måste fritt kaffe utan tvekan vara den bästa personalförmånen. För vilken annan förmån både doftar gott, ökar trivseln och bidrar till ett effektivare arbete? Dessutom till en kostnad av endast tio kronor?  Men oavsett hur det förhåller sig med den saken är jag helt säker på en sak – i Habo kommun är de anställda väl värda sitt kaffe!   

Att bli effektivare på jobbet är enklare än du kanske tror. Ladda ner vår OfficeHack eBook. I den har vi samlat många hacks och information som hjälper dig att effektivisera och förenkla din verksamhet.

[button color="blue" size="medium" link="https://www.visma.se/vismaofficehack/" target="blank" ]Ladda ner vår eBook[/button]

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?