Tillbaka till huvudmeny

Vad krävs för att svenska företag ska nyttja e-faktura fullt ut?

En helt digital fakturaprocess är avsevärt smidigare och snabbare än att ta emot pdf-fakturor via mejl. Ändå är det relativt få som jobbar så fullt ut…

Vad krävs för att svenska företag ska nyttja e-faktura fullt ut?

När elektronisk fakturahantering var en stor nyhet i början av 2000-talet pratade jag ofta och mycket om hur det snabbt skulle förenkla och effektivisera för många. Men det blev aldrig någon “boom” att tala om då. Något som till stor del beror på att det – tyvärr – tagit lång tid att få till ett standardformat för e-faktura.

Det som däremot hände var att många började skicka fakturor via mejl som pdf-filer vilket i mångas ögon blev “e-faktura” samt ett sätt att digitalisera. Och detta hänger kvar. Trots de senare årens lagkrav och att bra lösningar för e-faktura nu funnits i över 20 år tar många fortfarande emot sina fakturor manuellt, för att företagen som skickar dem gör det via papper eller e-post.

Nej, en pdf-faktura är inte samma sak som en e-faktura

Men en pdf-faktura via mejl är aldrig samma sak som en e-faktura. En e-faktura kommer direkt in i affärssystemet och registreras automatiskt, och det enda du i regel behöver göra är att godkänna den (eller hantera avvikelser vid behov). 

En e-faktura kan gå från mottagande till godkännande och betalning på några minuter, jämfört med hur det kan ta dagar innan den når rätt mottagare när du behöver skriva ut, scanna in, tolka uppgifter, kontrollera och importera.

Känner du igen dig i det senare? Med ett automatiserat fakturaflöde slipper ni många tidskrävande moment. En digital fakturaprocess ger också ökad kontroll samt minimerar risken att fakturor tolkas fel, försvinner på vägen eller förfaller.

Men ändå är det många som inte använder detta fullt ut, varför?

Att anamma e-faktura fullt ut gör skillnad

En tröskel för många är att det inte räcker med vad ni på ditt företag gör för att köra e-faktura fullt ut. För att det ska fungera att skicka e-faktura måste era kunder kunna ta emot, och det är det inte alla som kan (än). Vår lösning på det är att hjälpa våra kunder genom att hjälpa deras mottagare att sätta upp en mottagningstjänst.

Alla användare av våra affärssystem har möjligheten att ta emot sina fakturor direkt in i systemet där tjänsten Visma.net AutoInvoice tar hand om dem, håller reda på formatet och hanterar varje faktura automatiskt. Och när fakturan väl är inne i systemet är den alltid sökbar.

I många fall är svaret på frågan om varför så många fortfarande inte använder e-faktura fullt ut att de inte har en grundlösning som gör det enkelt. Med ett modernt affärssystem får ni allt som krävs för att digitalisera er fakturahantering,

Vad skulle ett modernt affärssystem kunna innebära för er?
Kom på webbinar och låt min kollega Pär visa.

Läs mer

Mest populära