Digital Meny

Digitaliseringstips nr 18 en digital meny

Gästerna samlade runt bordet. Förrätten dukas upp och belåtna kommentarer blandade med livliga diskussioner visar att den smakrika och konstnärliga inledningen på middagen var precis det som behövdes. Den som inte har blygsamhet som främsta egenskap skulle se det som succé. Med en sådan inledning blir förstås förväntningarna på huvudrätten än högre. Det kommer visa sig att ingen behöver bli besviken. Det känns på stämningen att uppskattningen av den välbalanserade men ändå rejält tilltagna kompositionen överträffar det som troligen, objektivt sett, skulle anses rimligt. Framgången med de två första delarna av middagen ger ett lugn inför den avslutande efterrätten. Valet av den klassiska som alla känner igen, men med lokal vinkling avrundar på ett perfekt sätt. Gästernas superlativ och deras associationer till minnenas smaksensationer summerar en fantastisk kväll.

Digital meny

Summeringen av senaste månaden, senaste kvartalet eller senaste året för avdelningen, affärsområdet eller bolaget, var den också med superlativ? Presentationen över resultat- och balansräkningen med TB1, TB2, TB3 och andra viktiga nyckeltal är finalen då förväntningar ska infrias och mål överträffas. Men hur började det?
Middagen började med planer, inköp och recept. Det går inte att utgå ifrån att resultatet ska bli det förväntade utan noggranna förberedelser.
Möjligheterna att idag planera verksamheten med alla ingående processer har aldrig varit bättre. Lösningar med sammankoppling av information från verksamhetsnära system såväl som administrativa system är möjliga hos företag i alla storlekar. Med den sammankopplingen följer också människorna som vet att driva sina processer på bästa sätt. Framgångsrik planering är därmed ett resultat av att personerna med kunskap och ansvar gör sin del av planeringen. Genom allas insats blir det snart nog en fullständig plan för att tillreda den kompletta middag som gästerna förväntar sig.

Digitaliseringen gör det möjligt för försäljning, marknad, tillverkning, logistik och administration att planera sina processer utifrån just sina drivande mekanismer. Översättningen till monetära begrepp och sammanställning av budget, prognos och forecast i en resultat- och balansuppställning blir en formsak.
Genom planering på detta sätt kan hela verksamheten också löpande följa sina resultat mot redan lagda planer och göra nödvändiga korrigeringar för att mål och förväntningar ändå ska kunna uppnås trots snabba förändringar.
Naturligtvis är genomförandet av planerna än viktigare för att det överhuvudtaget ska bli ett resultat, men nu när möjligheterna finns att planera och på så sätt engagera och styra alla processerna, varför inte ta vara på den möjligheten?
Med noggrann planering och målmedvetet genomförande så finns alla möjligheter att nästa digitala trerätters som ska serveras ägare, styrelse eller ledning blir precis den angenäma upplevelse som alla berörda förväntar sig.

Läs gärna mer om Visma beslutsstödssytem här.

Andreas arbetar med beslutstödssystem i Vismabolaget Trimma.
Kom i kontakt med Andreas: