”Det svarta hålet” – styrelsens största skräck

Jag fick i ett styrelsesammanhang nyligen veta att en av sakerna som orsakar stor oro i styrelserummet, är införande av nytt affärssystem – det så kallade ”Svarta hålet”!

Som representant av branschen som kallas så blev jag både förskräckt och fundersam.

Min erfarenhet säger att CFO:er och VD:ar har blivit kunnigare som beställare och mer exakta i sin kravställning, det gör det enklare för oss att veta vad målet är. Men trots en tydlig kravställning tror jag många gör misstag när de köper nytt affärssystem. Kanske därav känslan om ”Det svarta hålet”. Jag tror att en faktor är att man har för stor tilltro till IT.

Vi leverantörer vill och kan ofta svara JA på era önskemål och krav. Men är företag beredda att betala mer för helt flexibla system? Och är det alltid relevant? Våra konsulter blir ofta ansatta av medarbetare som önskar nya saker under implementationens gång. Men är leverantören för lyhörd kan kunden i slutändan uppleva att de ”tappat kontrollen”.

Genom att avstå från vissa anpassningar och integrationer och ha kvar något litet manuellt handgrepp fortsätter ni ha kontrollen. Felsökning är enkelt, support handlar om kända funktioner och uppgraderingen blir mindre.

Våra affärssystem är alla flexibla och anpassningsbara – viktigt statement! Men ärligt, är inte detta med ”Det svarta hålet” en skröna från projekt på 90-talet…?

Så, är du VD eller CFO och står inför just detta dilemma? Vi har satt ihop en guide med de vanligaste frågorna vi fått.

Ta del av guiden

Carola Lissel arbetar som VD på Visma Software och har varit verksam på olika företag inom affärssystemsbranschen i snart 20 år i olika roller kring försäljning, kanalutveckling och marknad. I dag funderar Carola mest på frågor kring produktivitet, automatisering och kundnöjdhet kopplat till affärssystem - och naturligtvis de ljusa "moln" som breder ut sig i branschen.
Kom i kontakt med Carola: