Tillbaka till huvudmeny

Den “nya normala” arbetsplatsen – vad är viktigt egentligen?

Pandemin är inte över men restriktionerna har lättat. Nya vanor och ovanor har anammats de senaste två åren. Fler och fler börjar nu återvända till organisationernas ordinarie kontor. Sällan har det funderats så mycket på hur den “nya normala” arbetsplatsen ska se ut och fungera framöver.

Det blir sällan som man har tänkt sig. Känns minst sagt som ett understatement efter de senaste årens omtumlande tillvaro. Visst hände det mycket även innan pandemins utbrott. Inte minst hos oss i Visma som är extremt förändringsintensiva i allt vi gör.

Ett måste för att ständigt driva och utveckla oss själva framåt. För våra kunder och vårt resultat. Något annat alternativ finns inte om vi vill fortsätta vara marknadsledande inom våra segment. Och det vill vi givetvis.

Hur som helst – de senaste två åren har vi lärt oss massor om vad som är viktigt när det gäller arbetsplatsen. Vi är så klart inte ensamma om det. Vi kommer som många andra att gå in i en form av ny hybrid arbetsplats. Det betyder möjligheter att kombinera arbete hemifrån som komplement till våra ordinarie kontor. 

Några medskick av våra upplevda “viktigheter” kommer här. Se det som enkla och välmenta tips. Hoppas att något kan hjälpa dig och er verksamhet på vägen.

  1. Fokusera först och främst på att ni ska åstadkomma något, skapa ett resultat, oavsett vart arbetet utförs från.
  2. Ledarskapet – försäkra dig om att du har rätt ledare ombord. Obändig vilja, mycket tydlighet och stor portion av ödmjukhet brukar hjälpa.
  3. Se till att göra klart för alla kollegor vad som ska uppnås och vad som förväntas, oavsett om du arbetar hemifrån eller från ett kontor. 
  4. Se sen till att lita på att kollegorna gör det som förväntas. Utan tillit har du inte en chans.
  5. Fokusera på kollegornas välbefinnande. Bry dig på riktigt. Visa omtanke.
  6. Glöm aldrig att det krävs regelbundna mänskliga möten IRL. Även om de digitala verktygen gör susen i många avseenden så finns det inget som ersätter mänskliga möten på riktigt. Att läsa av kroppsspråk, ansiktsuttryck och tonläge klarar vi inte av i Google Meet, Teams och Zoom. Och att vara mästare på att kommunicera vill väl alla.
  7. Det mänskliga mötet IRL kommer dessutom att krävas fortsättningsvis för de organisationer som vill fortsätta vara bra på samarbete, bygga gemenskap och kultur

Med mängder av lärdomar från de senaste två åren ser vi nu fram emot vår “nya normala” arbetsplats. Återstår att se hur länge den är ny och normal hos oss.

Schemaläggnings- och bemanningssystemet Medvind WFM ser alltid till att du har rätt person på rätt plats.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.