Tillbaka till huvudmeny

Fyra råd till dig som funderar på att införa ett inköpssystem

Coop bestämde 2010 för att centralisera sin inköpsorganisation och införa ett systemstöd. Här ger de fyra råd till dig som funderar på att införa ett inköpssystem

COOP har fyra råd till er som funderar på att införa ett inköpssystem

Coop bestämde 2010 för att centralisera sin inköpsorganisation och införa ett systemstöd.

Ledningens krav på systemstöd var:
 1. Användarvänlighet – enkel för användarna
2. Lätt att hitta produkter man vill beställa
3. Möjlighet att följa upp en beställning och veta när den är på väg

Redan 4 månader efter beslutet om införande av Visma Proceedo beställningsportal har butikspersonalen kunnat köpa indirekta varor via Proceedo.
”Efter ett år har vi uppnått alla uppsatta mål”, säger Claes Stenfeldt på Coop. Coop kan idag skryta med en hög avtalstrohet, hög användargrad och besparingar på flertal miljoner kronor. Idag har bolaget infört en policy om att alla upphandlingar ska gå via centrala inköpsavdelningen.

Coops målsättningar var:

  • Öka frekvensen av centrala avtalen, avtalstrohet
  • Uppnå besparingar med beställningar mot centrala avtal 

Claes fyra råd till dig som funderar på att införa ett inköpssystem:

  1. Åskådliggör besparingspotential internt
    Beräkna vilka besparingspotential finns, för det finns oerhört mycket pengar att spara. (På www.visma.se/proceedo hittar du en besparingskalkylator)
    Argumentera för ökad kontroll, effektiviseringar, bättre uppföljningsmöjligheter.
  2. Avgränsa och visa hur lätt det kan bli
    Välj ut 5 områden och genomför implementeringen fullständigt. På så sätt visar du snabbt hur lätt det kan bli. Gör inte misstaget om att göra mycket på en gång.
  3. Satsa på användarvänlighet
    De som jobbar med systemet skall gilla det. Verktyget måste vara tydligt och det ska vara lätt att hitta produkter.
  4. Tydlighet i ägarskap
    Var tydlig med vem äger respektive produktkategorierna.

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.