Henrik Sjelin, analytiker hos Visma Advantage.

Bakom den digitala plogen – möt en analytiker

Tre saker sammanföll och skapade tillsammans en revolution som alla analytiker kan ställa sig bakom: samhällets behov av effektiviseringar, kunders krav på digitala tjänster och produkter samt tempot i teknikutvecklingen. I en serie intervjuer ställer jag frågor till personer som arbetar i den digitala revolutionens mitt. De är alla en del av Visma. Och de vet saker som kan förklara och ge en bakgrund till digitaliseringen. Skapa perspektiv. Ge oss ett “varför” och ett “hur”.

Första ämne: analys av data. Mycket välkommen.

 

Namn: Henrik Sjelin
Ålder: 37 år
Yrke: Analytiker
Utbildning: ingenjör från KTH, examen 2006
Bolag: Visma Advantage

Vad är data ur ett kommersiellt perspektiv?
– Data är allt. Tittar man på världens mest framgångsrika företag, finns en väldigt tydlig gemensam nämnare: man har koll på sin data och använder den som bränsle för att driva och utveckla sin affär.

En analytiker och hans verktyg

Och lite mer i detalj, hur och varför analyserar Visma data?
– Ett företag som inte attraherar nya kunder går under. Data leder oss till de strategier som skapar ett inflöde av nya kunder. Men den är också en huvudingrediens när vi förbättrar våra tjänster. Vi använder en rad olika verktyg: webbanalysverktyg som Google Analytics och BI-analysverktyg som Tableau. I grunden går vi till jobbet för att bevisa och motbevisa oss själva i olika avseenden. Visst är det kul att vädra åsikter, spekulera och gissa, men när man har bra koll på sina datakällor kan man flytta fokus från att tro till att veta. Det är en stimulerande process. Och helt nödvändig om man vill uppleva känslan av att vara marknadsledande.

Om du fick byta ut ordet “digitalisering” till något annat, men ändå behålla betydelsen, vilket ord skulle du välja?
Jag behåller nog ordet digitalisering. Men jag skulle kanske vara tydligare med vilken typ av digitalisering som avses. Det har ju blivit ett slags modeord, som låter bra. Men fältet är ju ganska brett och täcker allt från att digitalisera blanketter till att automatisera taxiresandet.

”Stammis” på nätet

Du är en klassisk specialist. Om du går tillbaka tio år i tiden, vad i utvecklingen inom ditt område förvånar dig mest?
Jag är förvånad över många saker. Någonstans har jag haft en förhoppning om att alla analytiker runtom i landet skulle ha satt ett ännu starkare avtryck i alla de digitala gränssnitt som vi vistas i om dagarna. Med det menar jag att det fortfarande finns otroligt många förbättringsområden som i grunden är datadrivna. Det är exempelvis nästan omöjligt att bli betraktad som en ”stammis” när du gör ett ärende på webben. Min bank frågar mig fortfarande om jag inte ska öppna ett investeringssparkonto eller börja månadsspara – när jag i praktiken har konton och sparande både åt mig själv och barnen. Bilbesiktningen undrar fortfarande vad det är för bil jag ska besikta. Och det borde de väl ha koll på, eller?

Det är exempelvis nästan omöjligt att bli betraktad som en ”stammis” när du gör ett ärende på webben. Min bank frågar mig fortfarande om jag inte ska öppna ett investeringssparkonto eller börja månadsspara – när jag i praktiken har konton och sparande både åt mig själv och barnen. / Henrik Sjelin, analytiker

Vidare är jag förvånad över att många arbetsprocesser inte börjar med faktisk kunskap om kunder och kunders beteende. Jag påstår att det fortfarande läggs för mycket tid på att resonera och till och med spekulera.

Och varför ser det ut så här?
Många företag utnyttjar inte kraften i data. Man driver verksamheten traditionellt och därmed kan man säga att de jobbar fel. Vi behöver följa upp den digitala revolutionen med en implementeringsrevolution. För kunskap är ingenting värd så länge den inte implementeras. Dagens – och i ännu högre grad morgondagens – kunder kommer inte att låta sig imponeras av de aktörer som saknar förståelse för värdet av kunders digitala spår och avtryck.

Vad ska du jobba med under 2018?
Jag kommer att fortsätta att bygga upp en riktigt vass analysfunktion och börja skörda frukterna av det grundarbete jag lagt ner under 2017. Vi ska bli bäst på att förstå våra kunders drivkrafter och ta tillvara på deras potential när de använder våra tjänster.

I Det digitala samhället kan du läsa mer om hur Visma i Sverige ser på det teknikskifte som just nu förändrar förutsättningarna för människor, företag och organisationer. Hämta hem rapporten här. 

Jag vill läsa mer om digitaliseringen

Jag är affärsutvecklare hos Visma Advantage och digitaliseringsexpert hos Visma i Sverige. I affärsbloggen skriver jag bland annat att om den digitala omställningen, konceptutveckling samt frågor som rör idébyggande, försäljning och marknadskommunikation.

Kom i kontakt med Pär: