Automatisering skapar helt nya affärsmöjligheter. Bild: Dooder / Freepik

Automatisering som skapar värde

Automatisering underlättar för företag att snabbare anpassa sig till förändringar och att utforska helt nya möjligheter. Om du är ledare och beslutsfattare i ett större eller medelstort företag där det finns en digital strategi, har du kanske redan bidragit till att sätta upp företagets mål för digitalisering. Då kan nästa steg vara att genomföra förändringsarbetet. Åtminstone för en del av målen. Och därefter att införa nya system och ny teknik.

En del av genomförandet påverkar externa krav på säker information och åtkomstkontroll. Internt finns utmaningar med att ersätta arbete som tidigare utförts av personer, med teknik som gör jobbet automatiskt. De flesta större företag kan förbättra sin operativa effektivitet med hjälp av automatiserade processer. Samtidigt kan det initialt finnas en motvilja att ändra tankesätt. Framförallt om det finns ett invant beteende, exempelvis att manuellt registrera och stämma av ekonomisk information.

Att automatisera delar av ett arbete ställer krav på förståelse för processerna. Det behöver också finnas ett digitalt förtroende i organisationen. För att en modern ekonomiavdelning ska kunna spara resurser och sänka kostnader, behöver den ekonomiska administrationen förenklas. Då kan tiden kan läggas på annat. Exempelvis planering, uppföljning och ledning. Om din organisation verkligen litar på system och flöden, kan automatisering bidra till förändrat fokus och minska kostnaden för manuellt arbete.

Trender inom automatisering

Vi ser en ökad efterfrågan på automatisering av administration inom flera områden. Mer omfattande mobil åtkomst är en självklarhet. Användargränssnittet utformas för att både rutinuppgifter och mer avancerade uppgifter ska kunna hanteras snabbare. Med en intuitiv layout och navigation underlättas det dagliga arbetet och utbildningen av nya användare.

En viktig aspekt i ett ekonomi- eller affärssystem är att alla roller i företaget får möjlighet att enkelt se och dela relevant information för beslutsfattande och förbättringar. En växande trend är intelligenta, integrerade och automatiserade affärssystem. Där slipper användaren underhållet eftersom programvaran finns i molnet. Samtidigt som det ger en överblick av processer och aktiviteter. De anställda kan använda smartphones eller surfplattor för all åtkomst och administration på distans. På så sätt underlättas den dagliga produktiviteten, samtidigt som besparingar kan göras under systemets livstid.

Operativa chefer som har en effektiv automatisering i sitt systemstöd får tid över för att samordna och bemanna verksamheten. Bättre transparens skapas i processer och ansvarsområden. Var och en får tillgång till väsentlig information om sin del av verksamheten. Det leder till bättre kommunikation och samarbete, vilket i sin tur kan bidra till bättre beslutsfattande. Status och trender kan följas för att i realtid optimera resursförbrukning och intäktsflöden. Genom att agera snabbare på avvikelser blir det tid över för att fokusera på att bygga relationer. Företaget kan behålla sitt goda rykte och samtidigt skapa helt nya affärsmöjligheter.

Lösningen är skapad i molnet

Visma.net ERP är en helintegrerad molnlösning som automatiserar rutiner och kopplar ihop processer. Du får insikt i verksamheten, var du än befinner dig, och din affärsinformation är i säkert förvar. Affärssystemet är byggt i molnet från början och innehåller bland annat ekonomi, lagerhantering, elektronisk attest, automatiserade betalningar, elektronisk faktura, samt reseräkningar och dashboards. Visma.net ERP passar utmärkt för medelstora till stora företag med egen ekonomiavdelning.

Vi kan hjälpa dig att öka det digitala förtroendet i din organisation. Bjud in ekonomiavdelningen till ett gemensamt webbinar, så visar vi hur.

Se lediga tider och boka

Marie Perell har en bakgrund som bl a Business Controller, något Marie senare dragit nytta av i olika säljroller. Med mer än 15 års erfarenhet av affärssystem och BI-verktyg, bloggar Marie om effektivisering ur ett kundperspektiv.
Kom i kontakt med Marie: