Tillbaka till huvudmeny

8 myter om molnbaserade affärssystem

Rade Kocovski, ekonomichef på Visma Software kommenterar de vanligaste missförstånden kring att använda molntjänster för sin finansiella information.

8 myter om molnbaserade affärssystem

Låg säkerhet och data som lagras bortom företagets kontroll, är två vanliga myter och missförstånd. Vad vet du om att ha sitt affärssystem i molnet, som du inte visste för ett år sedan?

När vi i juni 2017 genomförde två undersökningar för att se hur företag ställer sig till att använda molnet för att hantera sin ekonomiska data svarade 83 procent av de tillfrågade att de var positivt inställda. Men det framkom också att det fortfarande fanns en viss tveksamhet inför att byta affärssystem och använda molntjänster för sin finansiella information.

Tillhör du en av dem som för ca ett år sedan var negativt inställd till att ha sitt affärssystem i molnet? Här samlar vi några av de vanligaste missförstånden, med kommentar av Visma Softwares ekonomichef Rade Kocovski. På hur många punkter har du ändrat uppfattning?

1. ”Det är inte säkert.”
– Molnet är alltid säkrare än en fast installation. Med en molnlösning finns dedikerade driftscenter med personal vars enda uppgift är att övervaka och se till att din data är säker. En lokal installation behöver du hantera själv och eventuellt anställa it-personal som oftast har fler uppgifter än att säkra företagets information.

2. ”Molntjänsten är utanför vår kontroll.”
– Du är fortfarande ansvarig för dina data, skillnaden är att du inte har servern fysiskt i dina lokaler. På Visma är vi alltid öppna med våra rutiner och hur vi hanterar våra kunders data just för att du som kund ska känna dig trygg i vår leverans.

3. ”Man är fullständigt beroende av en fungerande internetanslutning och sin molnleverantör.”
– Du är självklart beroende av en internetuppkoppling, fast det behöver inte vara ett problem eftersom dagens täckning är bra. De flesta av oss är ju faktiskt redan uppkopplade dygnet runt, till exempel genom våra telefoner.

4. ”Flera leverantörer delar på samma fysiska datacenter vilket kan påverka säkerheten.”
– Våra applikationer är från början byggda och designade för att ligga i molnet vilket innebär att det är fullständigt vattentäta skott mellan applikationerna. Våra kunder kan aldrig se eller på något sätt få åtkomst till varandras data.

5. ”Molnleverantören erbjuder inte den anpassning vi behöver.”
– Jag tror inte på att anpassa ett molnsystem till ett gammalt affärssystem. För att uppnå högsta funktionalitet och effektivitet rekommenderar jag alla större företag att byta till Visma.net, som är skapat för molnet och att växa och utvecklas där.

6. ”Man måste regelbundet uppgradera till den senaste versionen av sitt program.”
– I Visma.net jobbar du alltid med den senaste versionen och du behöver inte tänka på uppgraderingar, det sköts automatiskt. Vi meddelar dig som kund i god tid innan vi genomför en uppgradering, oftast sker det under perioder med låg belastning, oftast en helg.

7. “Det är svårt att veta vad det kostar”
– Väljer du Visma.net har du ingen investeringskostnad. Du abonnerar på en tjänst och betalar en fast avgift. Du kan också komma igång väldigt snabbt. Har du en installation behöver du även tänka på kostnad för drift med mera, vilket ingår i avgiften för Visma.net.

8. ”Man kan inte skräddarsy avtalet efter sina önskemål och behov.”
– Du kan påverka ditt avtal hos oss, till exempel lägga på tilläggstjänster, användare eller moduler för bland annat utläggshantering eller sjukfrånvaro. Det finns massor av lösningar att välja mellan. Du kan enkelt lägga till eller ta bort användare, till exempel om du har en konsult inne under en period. Vi skräddarsyr Visma.net utifrån dina behov. Om dina behov förändras och lösningen inte kan möta dem har du möjligheten att säga upp ditt avtal, precis som med andra tjänster.

Vill du se hur det funkar? Se webbinars om Visma.net.

Detta inlägg bygger på en artikel producerad av Brand Studio i samarbete med Visma som tidigare publicerats på Dagens Industri.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.