Tillbaka till huvudmeny

Tre fördelar med modern fakturahantering

Det finns mycket att vinna på med ett modernt system med funktioner som automatisering och bra användbarhet. Här kommer de tre viktigaste fördelarna.

Modern fakturahantering
Fördelar med modern fakturahantering

Det finns mycket att vinna på med ett modernt system med funktioner som automatisering och bra användbarhet. En undersökning som vi gjorde bland våra Proceedokunder visade att det gick 35 procent snabbare att hantera en e-faktura jämfört med en inskannad faktura. Om företaget fortfarande använder pappersfakturor blir effektivitetsvinsten med att införa e-fakturor ännu större. Men det är bara en av tre fördelarna.

De tre viktigaste fördelarna är:

[checklist]

      • AUTOMATISK MATCHNING
        Ett modernt fakturahanteringssystem har bra matchningsfunktioner, vilket ger effektivare hantering av fakturorna. Många företag har till exempel abonnemang för mobiltelefoni, el, hyra med mera. Ett bra fakturahanteringssystem kan matcha inkomna fakturor mot vissa förinställda värden för maxbelopp, hur ofta fakturan ska komma, hur den ska konteras med mera och automatiskt betala fakturor som matchar.
      • EFFEKTIVA E-FAKTURAFLÖDEN
        Även de fakturor som måste hanteras manuellt kan effektiviseras. Moderna lösningar kan skapa elektroniska flöden där e-fakturorna automatiskt skickas vidare till den medarbetare som ska attestera. Det ger ett elektroniskt flöde där ekonomiavdelningen kan få en bra överblick över all fakturahantering och där fakturorna automatiskt hamnar hos rätt person, även om företaget har flera kontor på olika platser i landet.
      • SJÄLVINSTRUERANDE GRÄNSSNITT
        Användarvänligheten är också ofta bättre i moderna fakturahanteringssystem. Detta är kanske mest uppenbart för de som bara attesterar fakturor några gånger per år. För dem kan det vara besvärligt och tidsödande att försöka lista ut hur de ska attestera en faktura i ett system där användargrässnittet är anpassat efter proffsanvändare. Moderna system har grässnitt som gör det enkelt även för sällananvändarna och kan visa upp olika gränssnitt beroende på om det är en van eller ovan användare som ska använda systemet.

[/checklist]

Kuriosa: Eskilstuna kommun gjorde besparingar i miljonklassen

Eskilstuna kommun gick för några år sedan över till Visma Proceedo och fick snabbt 80 procent av de 150 000 fakturor som kom in till kommunen att bli e-fakturor. Kommunen kunde efter övergången se en direkt besparing i miljonklassen. E-fakturahanteringen möjliggjorde också en övergång till e-beställningar där medarbetarna alltid gjorde sina inköp via de mest fördelaktiga avtalen och där lyckades kommunen spara 30-40 miljoner per år. Klicka här för att se filmen om Eskilstuna kommuns resa mot 80% e-faktura!

Var detta intressant?

Kika in på vår site Inköpsakademi och botanisera bland lärorika guider och whitepapers kring smartare fakturahantering, vikten av användbara system och mycket mer!

Till Inköpsakademin!

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.