Tillbaka till huvudmeny

5 sätt för den fysiska butiken att överleva

Detaljister måste våga utmana sina befintliga koncept för att den fysiska butiken ska överleva. Här tipsar Tina Banh-Skybrand om hur man som retailer kan förnya sig för att locka kunder till sina butiker.

så kan den fysiska butiken överleva
Retailtrender 2018, så kan den fysiska butiken överleva

För att den fysiska butiken ska överleva måste detaljhandlare våga utmana sina koncept. Här listar Tina Banh-Skybrand 5 sätt för retailers att förnya sig för att locka kunderna till sina butiker.

Tina Banh-Skybrand
Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker.

På årets NRF Retail’s Big Show var butikernas överlevnadsstrategier ett hett ämne. Hur lockar man till sig dagens konsumenter och säkrar sig en hållbar plats på detaljhandelskartan?

– Vi ser att det blir allt viktigare att våga utmana sitt eget koncept för att hitta helt nya vägar till konsumentens uppmärksamhet. Som retailer måste man ställa sig frågan “på vilket sätt kan jag bäst uppvakta just min kund?”, säger Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker och marknadschef på Visma Retail.

Under resan till New York och världens största retailkongress såg Tina Banh-Skybrand många exempel på retailers som redan hunnit vässa sina koncept. Här listar hon 5 sätt för den fysiska butiken att överleva, baserad på Visma Retails stora summering från mässan: Retailtrender 2018.

1. Erbjuda tjänster i butik

Konsumenten uppskattar att kunna lösa fler saker samtidigt. Varför inte klippa håret samtidigt som du får en pedikyr? Eller få hjälp att byta skärmskydd på mobilen medan du köper ett nytt skal? Allt fler detaljister inser värdet i att locka dit konsumenten med tjänster utöver själva varorna i butiken.

Ett bra exempel på att erbjuda tjänster i den fysiska butiken hittar vi hos klädkedjan American Eagles Outfitters. Den amerikanska aktören lockar studenter och andra unga vuxna genom att erbjuda tvättmaskiner i butiken. Medan tvätten snurrar kan kunden prova nya kläder och skapar samtidigt en stark relation till varumärket.

butik i New York
American Eagles Outfitters erbjuder tvättmaskiner i sin butik i New York för att locka dit kunder.

2. Ingå gynnsamma samarbeten

Branschglidningar har pågått en tid, men nu kommer vi få se ännu fler och ibland otippade samarbeten som gynnar både konsumenten och detaljisterna. En juicekedja kanske kan göra ett pop-up-samarbete med en gymkedja?

Clas Ohlsons inköp i Mathem är ett exempel på samarbeten som gynnar båda parter. Även flygbolaget Lufthansa som, tillsammans med dagligvarukedjan Rewe, testade att låta passagerarna beställa hem matvaror från luften.

3. Skapa innovativa butiksformat

För att fånga kundens intresse kan man utmana den fysiska butikens format och våga tänka utanför sin egen ram. Här kommer vi garanterat få se många kreativa lösningar inom detaljhandeln framöver. Redan nu har många kedjor och varumärken öppnat butiker som erbjuder mycket mer än bara varor.

Sverigeaktuella Eataly har exempelvis tagit sitt format till nya höjder i Bologna, Italien. Där har kedjan öppnat en ”culinary theme park” med restauranger, fabriker och ett helt ekosystem av upplevelser för matentusiaster. Här får kunden inte bara ett brett utbud av varor utan också en känsla för hur råvarorna har odlats och matvarorna har tillverkats.

Eataly i Italien.
Eataly bjuder kunden på en helhetsupplevelse i Bologna, där man bland annat kan se sallad odlas.

4. Applicera tekniken i praktiken

Det har talats ett tag om ny teknik som Artificiell Intelligens, Augmented Reality och Virtual Reality. När den används på rätt sätt kan tekniken både underlätta och höja köpupplevelsen i den fysiska butiken.

En kedja som ligger i framkant vad gäller användande av teknologi i sina butiker är Sephora. Till exempel kan man via AR se hur lösögonfransar och olika läppstiftsnyanser kommer se ut på en själv, utan att behöva kladda eller öppna förpackningar.

Tina Banh-Skybrand på Sephora i New York
Tina Banh-Skybrand testade läppstift digitalt på Sephora i New York. Med hjälp av AR kan kunden gå loss på alla nyanser utan att behöva kladda.

5. Ta den personliga servicen till nya höjder

Det personliga mötet är ett av den fysiska butikens starkaste kort. Att säkerställa en service i världsklass leder till en uppskattat kundresa som gärna görs igen och igen.

Även här kan teknologi utnyttjas för att öka butikens chans att överleva. Genom att exempelvis utrusta personalen med digitala verktyg, kan man säkerställa att personalen alltid är välinformerade, och att de snabbt får besked om vilka kunder som behöver hjälp.

I samarbete med Market har Visma Retail sammanställt de fem största trenderna inom retail som du måste ha koll på 2018.

Läs Retailtrender 2018 här