På spaning efter retailtrender i New York

För tionde året i rad arrangerade Visma Retail en resa för detaljhandlare till världens största retailkongress; NRF Retail’s Big Show i New York. Årets resa i januari 2018 bjöd på ett fullspäckat program med både inspiration, middagar och exklusiva seminarier.

Resan arrangerades tillsammans med de svenska och norska handelsorganisationerna Svensk Handel och Virke. Ett rekordhögt antal resenärer från huvudsakligen Sverige och Norge åkte med till New York och såg till samla på sig inspiration och kunskap om detaljhandelsbranschen. Utöver att få närvara under världens största retailkongress innehöll Visma Retails sex dagar långa resa även exklusiva programpunkter skräddarsydda för våra retailers.

Seminarium om digitalisering inom retail

Vår första dag i New York kickstartade med ett uppskattat frukostseminarium på temat “The Digital Transformation of Retail – staying agile & relevant”. Här berättade bland annat den irländska dagligvarukedjan Joyce’s om sin digitaliseringsresa som omfattar ett nytt lojalitetssystem, ny e-handel och ny WMS-lösning. Inspirerande!

Exklusiva store tours

Under lördagen fick vårt sällskap uppleva två så kallade store tours. Först ut var gallerian Westfield World Trade Center som har över 300 000 besökande varje dag, och enorma ambitioner om att ligga i framkant inom detaljhandel. Här inspirerade bland annat Ford Hub med sitt upplevelsecenter, och resväske-giganten Tumi kunde visa upp ett omnikanal-koncept som verkligen imponerade. Vi avslutade med en visning hos Sverige-aktuella Eataly, ett koncept med italienska restauranger, barer, matvaror och produkter samlat i en härlig atmosfär.

Turen gick vidare till anrika Bloomingdale’s, där vi fick en inblick i varuhusets satsning på BOPIS (buy online, pick up in store). Med över 850 000 kvadratmeter shoppingyta uppskattar många kunder att kunna köpa sina varor online för att sedan hämta dem i butiken endast två timmar senare.

Nätverkande över god mat

Utöver själva mässan, alla store tours och exklusiva seminarier fick våra resenärer även chans att umgås och utbyta erfarenheter under våra organiserade middagar. Den första kvällen i New York spenderades på en “Stay Awake Dinner” i hopp om att underlätta jetlagen. Här delade vi med oss av våra egna tips inför NRF Retail’s Big Show, vilket var mycket uppskattat av våra förstagångsbesökare.

Lördagen avslutades med vår Official Welcome Dinner på restaurangen The Catch där alla fick mingla och umgås under avslappnade former. Dessa tillställningar uppskattades mycket av alla resenärer, eftersom de fick anledning att diskutera frågor inom detaljhandeln från olika infallsvinklar, och dela insikter med varandra.

En summering av årets retailtrender

Vår sista kväll spenderades på 381 meters höjd, i New Yorks högsta byggnad: One World Trade Center. En perfekt plats att reflektera över resans alla intryck i staden som aldrig sover, samtidigt som en egen guide visade oss runt och berättade om både staden och byggnadens historia.

Resan avslutades med ett seminarium där vi passade på att tillsammans summera resan och dela våra insikter från NRF Retail’s Big Show 2018 med varandra.

I samarbete med Market har vi sammanfattat de viktigaste retailtrenderna 2018 efter vår resa till New York.

Ladda ner Retailtrender 2018

Monica is an educated journalist working with communication at Visma Retail. She enjoys writing about the latest in retail, and benefits from her background in marketing at a larger Scandinavian retail chain.
Kom i kontakt med Monica: