Tillbaka till huvudmeny

5 goda skäl för elektronisk faktura

Alla goda ting är… 5? Vi ger dig 5 goda skäl att för elektronisk faktura så att du en gång för alla kan slippa pappershögarna på skrivbordet.

Har du en stor pappershög på skrivbordet som aldrig blir mindre? Vill du lägga mindre tid på administration? Lösningen kan vara att börja fakturera elektroniskt. Det bidrar till effektivisering i din egna verksamhet och till och med för dina kunder. Nedan får du 5 goda skäl för elektronisk faktura:

1. Spara in på tid och kostnad
Fakturering kan ofta vara en tidskrävande process. Det är ofta många ordrar som ska kontrolleras och många kunder som ska faktureras på kort tid. Med elektronisk faktura automatiserar du stora delar av arbetet och fakturan skickas från ditt faktureringssystem direkt till mottagaren. Du slipper processen att skriva ut och lägga fakturorna i kuvert samtidigt som du sparar in kostnaden för kuvert och porto.

2. Håll koll på fakturan hela vägen till kund
Har det hänt att en kund hört av sig och efterlyser en saknad faktura? Brev kan försvinna hos posten men det finns även flera andra orsaker till att fakturan inte når fram till mottagaren. Detta innebär ytterligare administration och eventuellt kreditering av påminnelse- och inkassoavgifter. Med elektronisk faktura kan du se status på utskicket och få felmeddelande när något inte blir skickat som planerat.

3. Enklare mottagande av fakturor för dina kunder och kortare kredittid för dig
Genom att skicka e-faktura förenklas fakturamottagningen hos kunden eftersom automatiseringen minskar det manuella arbetet och därigenom antalet misstag som görs. Det kan ge din verksamhet effekter som lägre kredittid och bättre likviditet. En snabbt godkänd och bokförd faktura kan förhoppningsvis också snabbare betalas.

4. Rekommenderat lagkrav på elektronisk faktura från 2018
Ekonomistyrningsverket har på uppdrag av regeringen undersökt vad konsekvenserna av ett krav på e-faktura till offentlig sektor skulle innebära. Deras rekommendation som lades fram under våren var att ett lagkrav på elektronisk faktura till offentlig sektor bör införas i november 2018. Detta med motivering av de stora besparingsmöjligheter i tid och pengar det skulle kunna innebära.

5. Tänk miljö
I tillägg till att ge din verksamhet goda ekonomiska och administrativa effekter bör man absolut även räkna in de miljömässiga effekterna av att reducera pappersanvändandet.

Vill du veta om elektronisk fakturahantering och hur mycket du kan spara på att gå över?

Läs mer om elektronisk faktura

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.