Så minskar företaget sina utsläpp och sina kostnader.

3 sätt för företaget att minska utsläpp och kostnader

En oro för skenande kostnader gör ofta att företagare inte tar hänsyn till miljön när de gör sina inköp. Men det behöver inte kosta på att bli grönare. Tvärtom går det att minska sina utsläpp och sänka sina kostnader på samma gång. Miljösmarta val kan innebära helt andra saker än de flesta företagare tänker på. Här får du tre tips!

1. Storhandla

Fyllda påsar! Motsägelsefullt kan tyckas men större inköp är miljösmart på sikt.

Fyllda påsar! Motsägelsefullt kan tyckas men större inköp är miljösmart på sikt.

Transporter står för en betydande del av utsläppen. Genom att planera bättre och sätta långsiktiga planer för företagets förbrukning kan ni undvika små spontana inköp. Utöver vinsterna det innebär för miljön är det även bra för plånboken.

2. Digitalisera

Digitalisera mera. Som en stor bonus är det grönare än du tror.

Digitalisera mera. Som en stor bonus är det grönare än du tror.

Digitala brevlådor och e-fakturor förenklar arbetsdagen och värnar miljön. Webbmöten drar ner på både utsläpp och resekostnader. Den digitalt drivna delningsekonomin ger dessutom fler och fler möjligheter att låna sådant ni inte behöver äga, eller hyra ut det ni för stunden har för mycket av.

Har ni inte kommit igång med er digitalisering ännu? Läs våra 7 tips för företagets digitala omställning! 

3. Gå samman

Ensam är inte stark. Allra minst när det ska förhandlas och sättas press på förändring.

Ensam är inte stark. Allra minst när det ska förhandlas och sättas press på förändring.

Det är lättare att ta ansvar för sina inköp om leverantören också prioriterar miljön. Men kom ihåg att ensam inte är stark, allra minst i en förhandling. Är ni många företag som ställer samma miljökrav kan ni öka trycket på leverantören att erbjuda miljövänliga produkter och tjänster till rimliga priser.

Vill du bli en fena på att förhandla? Läs vår inköpsskola med massor av konkreta råd!

Prova digitala inköp under 1 månad gratis!

Just nu kan du prova vår nya portal laddad med 60 starka inköpsavtal utan kostnad. Handla smartare hos DHL, OKQ8, Scandic, Elgiganten, Lyreco, Loopia och många, många fler.

Ja, jag vill prova gratis!

Jag är Digital Marketing Specialist med ansvar för content hos Visma Advantage. Jag bloggar om näringsliv, miljö och hur du sänker kostnaderna som företagare.
Kom i kontakt med Per: