Visma är ny partner till Hello World!, en ideell förening med mål att tända 10 000 digitala stjärnor innan år 2020. En molnfri söndag i maj genomfördes den första, men absolut inte sista, meet-up:en i Vismas lokaler.

Hello World! tände 100 stjärnor på Vismas huvudkontor

Visma är ny partner till Hello World!, en ideell förening med mål att tända 10 000 digitala stjärnor innan år 2020. En molnfri söndag i maj genomfördes den första, men inte sista, meet-up:en i Vismas lokaler.  

“Klicka på båten och förminska den så här”. En av ledarna i ljusblå t-shirt pekar på en knapp längst upp i scratch-verktyget. Hennes rörelser iakttas på en stor skärm i matsalen på Vismas huvudkontor. Det är söndag och genom stora fönster syns en av försommarens allra vackraste dagar. Normalt skulle det inte vara en kotte på plats. Men idag har över 100 barn och ungdomar spritt ut sig i företagets lokaler för att programmera tillsammans med organisationen Hello World!

Hello World! är en ideell förening som vill öka intresset för digitalt skapande bland unga. Det gör de bland annat genom att ordna sommarläger och meet-ups. Verksamheten finansieras av partnerföretag, däribland Visma. Dagens meet-up är säsongens sista. För Visma är det första gången, men absolut inte sista, som bolaget agerar värd.

– Att öka intresset för digitalt skapande är en viktig fråga för Visma. Framtidens behov av IT-kompetens kräver att fler upptäcker hur spännande det är med digital teknik, inte minst unga tjejer. Vår koncern har engagerade medarbetare över hela Sverige och vi ser fram emot att sprida konceptet med meet-ups, även utanför Stockholm, säger Visma Enterprise vd Sofia Gerstenfeld, medan hon idag hjälper till att lägga upp stora mängder bullar och festisar till fikat.

”Jag ska göra något som är bättre än Minecraft!”

I matsalen börjar enkla spel ta form. På varje medhavd laptop syns små båtar som far fram i runda banor. Trots att barnen är i en ålder när det kan vara svårt att sitta still, finns ett stort fokus på uppgiften. Endast en pojke i blå skjorta, som gjort tre båtar i sin sjö istället för en, lyckas inte motstå dragningskraften från ett flipperspel som står uppställt en bit bort. En av ledarna, som alla är studenter på KTH, tar genast tag i situationen.

– Nu gör du så där som vi kom överens om att vi inte skulle göra. Jag får be att du går tillbaka till din plats. Du får passa på nu – för det är väl inte varje dag som du får chans att sitta vid datorn hela dagen?

Det där med hela dagen är en sanning med modifikation. Meet-up:en varar bara i tre timmar. Den tiden räcker för att deltagarna ska hinna skapa egna spel med båtar som styrs av piltangenterna. Efter fikat sitter Teodor 9 år, med en bananetikett fasttryckt i pannan, och funderar över att han nog är redo att börja i fortsättningsgruppen till hösten.

– Jag brukar titta på youtube-filmer och har lärt mig mycket själv, berättar Teodor.

Teodor visar upp några raffinerade detaljer som skiljer hans spel från den övriga gruppens. Felmeddelanden när båten åker in i kanten och ett rutmönstrat målområde som för tankarna till Formel 1.

– Jag skulle kunna utveckla det här spelet!, säger Teodor.

Intill sitter kompisen Wilma 10 år med en egen dator. Hon bär en grå t-shirt med rosa paljetter och räcker upp ena handen med ett finger rakt upp. Det är tecknet som ledarna vill se när deltagarna hänger med och är ikapp. Medan de väntar in allas händer, ställer jag en fråga till Wilma om vad hon vill bli när hon blir stor. Wilma svarar att hon inte vet, men efter en stunds tvekan lägger hon till:

– Jag ska göra något som är bättre än Minecraft!

 

Vill du bli en del av vår kultur?

Läs mer om karriärsmöjligheterna på Visma

Alice Helleday är utbildad journalist och jobbar som skribent på Visma Enterprise. Förutom att skriva, får Alice energi av att plocka svamp och tillverka figurer i papier mache. I bloggen skriver hon om ämnen som rör HR, lön och affärssystem.
Kom i kontakt med Alice: