Tillbaka till huvudmeny

Effektivitetstips #19 Dela information med elektronisk kalender

Snart är den traditionella kalendern ett minne blott till fördel för elektroniska kalendrar. Med en delad kalender minimerar du risken för dubbelbokningar och du slipper uppdatera berörda om vad som är inbokat, påminna eller informera om eventuella ändringar.

Effektivitetstips nummer 19 - Dela information med elektronisk kalender. Bild: Freepik

I dagens höga tempo behöver vi både effektivisera våra liv privat och på arbetet för att hinna med allt som ska göras. Snart är den traditionella kalendern ett minne blott när fler och fler använder sig av elektroniska kalendrar. Om du använder dig av en elektronisk familjekalender minimerar du risken för dubbelbokningar och du slipper arbetet med att uppdatera berörda om vad som är inbokat, påminna eller informera om eventuella ändringar. Hur många gånger har du inte fått ändra inbokade möten eftersom någon annan familjemedlem redan har bokat in något annat precis samtidigt.

Vissa skolor ger även möjlighet att synka barnens läxor och prov, man slipper då logga in på olika webbsidor och boka dem manuellt i sin kalender.

Delad kalender ökar effektiviteten

Delad elektronisk kalender, det är toppen av kalendereffektivitet. Bild: Freepik
Delad elektronisk kalender, det är toppen av kalendereffektivitet. Bild: Freepik

Om du har delad arbetskalender är det lätt att boka in möten med kollegor och boka mötesrum eftersom de ser när du är ledig och vice versa. Du kan också automatisera återkommande händelser genom kalenderbokning istället för att skicka ut via mail. På ekonomiavdelningen där jag jobbar rekommenderar jag att ha följande aktiviteter i den delade kalendern:

  • Månadsbokslutsrapportering
  • Tid- och utläggsrapportering
  • Sista faktureringsdag
  • Stängning av perioder
  • Övriga deadlines med mera

Om du vill effektivisera din kalender ännu mer kan du synka din privata med arbetet och få full koll i en och samma kalender samtidigt som du undviker dubbelbokningar. På nätet hittar du lätt information hur du kommer igång och som all förändring kan det ibland ta lite tid att vänja sig vid något nytt. Men jag lovar, det är värt det.

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.