Visma hjälper nordisk gigant på myndighetssidan ta nästa steg inom AI

När finska Skatteverket upphandlade en framtida partner inom analys, big data och artificiell intelligens, AI, föll valet på Visma Consulting Oy. Som ett av Europas ledande mjukvaruföretag lägger Visma stor kraft på att tillämpa AI och annan ny teknik för att skapa automatiserade lösningar som förbättrar våra kunders processer. Att vår finska verksamhet fått detta uppdrag är ett fint kvitto på att Visma ligger i den tekniska framkanten.

Skatteverket i Finland är, såsom sina motsvarigheter i andra länder, en stor myndighet med ett uppdrag och en verksamhet som griper in i alla  medborgares vardag. Det ligger därför nära till hands att satsa på digitalisering och söka nya tekniska lösningar som underlättar och effektiviserar arbetet.

Nya sätt att arbeta

Artificiell intelligens innebär fantastiska möjligheter att hantera och dra nytta av stora datamängder. Därmed ger AI också förutsättningar för en grundläggande förändring i vårt sätt att arbeta. Vi i Visma skapar affärsnytta för våra kunder genom automatisering av processer, förbättrad användbarhet, ökad insikt eller kunskap och ökad kvalitet, säger Richard Börjesson, VD för svenska Visma Consulting AB.

Bakom finska Skatteverkets beslut fanns ett behov av expertresurser för att stödja Skatteverkets digitalisering och utveckling av nya och befintliga system samt av annan IT-expertis inom myndighetens verksamhetsområde. Värdet på avtalet beräknas till 22 miljoner euro under kontraktsperioden och kan med optioner öka till 38 miljoner euro.

Investering i effektivitet

‒ Vi är mycket glada över att få förse Skatteverket med vår expertis inom artificiell intelligens, big data och kvalificerad analys. Skatteverket är en flera finska myndigheter som är mycket avancerade i sin digitalisering och det är naturligt att de investerar mycket i effektiv användning av data. Visma har under de senaste åren utvecklat lösningar och kompetens inom artificiell intelligens och robotik, och det är fantastiskt att se att Skatteverket nu lägger sig i framkant genom att ta till sig dessa tekniker, säger Petri Lillberg, VD för Visma Consulting Oy.

Visma investerar både i utveckling av AI-komponenter och i kompetensutveckling för att hitta sätt att använda den nya tekniken så att den skapar värde för våra kunder. Ett exempel är chatt- eller talbaserad interaktion mellan användare och system så att användaren t ex enkelt kan ställa frågor till systemet. Ett annat exempel är att genom att samla in stora mängder data kunna analysera hur ett system används, så att användargränssnittet kan anpassas till varje användare. Big data-analyser kan användas för att förutsäga intäkter och vinst i företag och även skapa färdiga texter som beskriver trender och avvikelser. Visma har också kunder som testar standardiserade programvarurobotar som automatiserar och förenklar systemanvändningen.

Det som alla dessa projekt har gemensamt är att lösa faktiska problem för våra kunder. Och vi kommer att få se ännu fler idéer och möjligheter i framtiden.

Läs också:
“Ge medarbetarna tid att utvecklas – låt roboten sköta rutinjobbet”