Tillbaka till huvudmeny

Visma hjälper Hedvig att hitta hem

Hedvig utmanar de etablerade försäkringsjättarna genom att erbjuda enkel hemförsäkring via en mobilapp. Nu har Hedvig valt att ansluta sig till Vismas system för GIS-tjänster, för att enkelt få in uppgifter om fastigheter i appen.

man vid pc

Hedvig är ett annorlunda försäkringsbolag. Det är en riktig uppstickare, som utmanar de etablerade försäkringsjättarna genom att erbjuda enkel hemförsäkring via en mobilapp. Nu har Hedvig valt att ansluta sig till Vismas system för GIS-tjänster, för att enkelt få in uppgifter om fastigheter i appen.

Visma OptiWay är specialister på GIS ‒ geografiska informationssystem. Geografiska data används av alla system och appar som behöver information om fastigheter och platser. Det vi ska leverera till Hedvig är digital information om deras kunders fastigheter såsom boyta, byggår, byggnadstyp, antalet byggnader med mera, så att Hedvig har de underlag deras app behöver för att rekordsnabbt kunna ge beslut om ersättning, berättar Kristofer Turland, VD på Visma OptiWay.

Snabb ersättning med AI

Hedvig är ett konkret exempel på hur artificiell intelligens, AI, kan användas. Den som råkar ut för en skada anmäler den genom att prata in ett meddelande i Hedvigs app. Även om den som ringt in pratar på fritt ur hjärtat kan appen urskilja vad som hänt och vad man vill ha ersättning för. Appen bedömer ansökan genom att via definierade algoritmer söka upp information om det som blivit skadat. Och det är här som uppgifterna från Visma kommer in i bilden ‒ de uppgifter om den sökandes fastighet som appen behöver hämtar den från Vismas system GIS Online. 

Appen klarar jobbet själv

Ersättningen kan komma in på kontot på en gång ‒ inga blanketter behöver fyllas i och inga väntetider. I de flesta fall sköter appen hela ärendet själv, men behövs det finns det förstås levande människor att prata med. Hela upplägget passar den yngre generationen som givetvis är bolagets främsta målgrupp.

Förutom att det går snabbt och smidigt att använda Hedvig finns det också en ny ekonomisk modell i bakgrunden. Hedvig tar en fast avgift för att driva och utveckla tjänsten. Resten av det kunderna betalat in används för att ersätta skador. Skulle det bli överskott går det inte till Hedvigs ägare, utan skänks till organisationer som gör världen bättre.

GIS har alla fastighetsdata 

‒ Vi är stolta över att ha fått Hedvigs förtroende och ser fram emot att leverera moderna GIS-lösningar och säker information, säger Kristofer Turland.

Genom att samla in fastighets- och kartdata kan ett geografiskt informationssystem, GIS, bearbeta, analysera och visualisera information som är kopplad till en fastighet eller en plats. Via Visma OptiWays molntjänster kan kunderna inhämta aktuella uppgifter, anpassade efter sina behov, om alla Nordens fastigheter 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan. 

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.