Tillbaka till huvudmeny

Vad innebär det, i praktiken, att byta ett affärssystem?

Det teoretiseras ofta kring vad man bör tänka på när det är dags att byta affärssystem. Men vad innebär det egentligen i praktiken?

Ett kort svar på denna fråga är egentligen en omöjlighet då det finns mängder av saker som sker och är unikt från fall till fall. Jag vill istället för att skriva en avhandling där allt nämns och allt glöms belysa tre korta punkter som är bra att ha i bakhuvudet när det kommer till byte av affärssystem.

Tiden
Att byta ett affärssystem tar oftast mellan 3-12 månader vilket innebär mycket jobb för
bolaget. Så se till att  analysera alla interna processer intensivt under projektet för att få den nya lösningen så lönsam och utvecklande som möjligt.

Medarbetarna
De personer som blir involverade behöver lära sig mycket kring bolaget och bolagets
processer, bland annat hur de olika avdelningarna hänger samman och hur det nya affärssystemet ska stödja dem. Så välj projektmedlemmar med omsorg.

Genomförandet
Eftersom bytet av affärssystem hänger tätt samman med ett skifte i bolagets arbetssätt och processer så måste organisationen förberedas på att det kommer att ske förändringar. Förebygg ovisshet och missnöje till följd av förändringen genom att noggrant planera kommunikationen och utbildningen av de anställda.

Som nämnt tidigare är detta bara några punkter kring vad ett byte av affärssystem innebär i praktiken. Är du intresserad av att veta mer om vad ett byte av affärssystem innebär? Då rekommenderar jag att du läser vidare i guiden 13 frågor du bör ställa innan du byter ditt bolags affärssystem.

Hämta guiden här

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.