Tillbaka till huvudmeny

Vad innebär det, i praktiken, att byta ett affärssystem?

Det teoretiseras ofta kring vad man bör tänka på när det är dags att byta affärssystem. Men vad innebär det egentligen i praktiken?

Ett kort svar på denna fråga är egentligen en omöjlighet då det finns mängder av saker som sker och är unikt från fall till fall. Jag vill istället för att skriva en avhandling där allt nämns och allt glöms belysa tre korta punkter som är bra att ha i bakhuvudet när det kommer till byte av affärssystem.

Tiden
Att byta ett affärssystem tar oftast mellan 3-12 månader vilket innebär mycket jobb för
bolaget. Så se till att  analysera alla interna processer intensivt under projektet för att få den nya lösningen så lönsam och utvecklande som möjligt.

Medarbetarna
De personer som blir involverade behöver lära sig mycket kring bolaget och bolagets
processer, bland annat hur de olika avdelningarna hänger samman och hur det nya affärssystemet ska stödja dem. Så välj projektmedlemmar med omsorg.

Genomförandet
Eftersom bytet av affärssystem hänger tätt samman med ett skifte i bolagets arbetssätt och processer så måste organisationen förberedas på att det kommer att ske förändringar. Förebygg ovisshet och missnöje till följd av förändringen genom att noggrant planera kommunikationen och utbildningen av de anställda.

Som nämnt tidigare är detta bara några punkter kring vad ett byte av affärssystem innebär i praktiken. Är du intresserad av att veta mer om vad ett byte av affärssystem innebär? Då rekommenderar jag att du läser vidare i guiden 13 frågor du bör ställa innan du byter ditt bolags affärssystem.

Hämta guiden här

Mest populära

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda?