Vad hände med användarvänligheten som säljpitch?

Är användarvänligheten en avgörande faktor för framtidens affärssystem? Det tror inte jag i och med möjligheterna till automatisering genom intelligent schemaläggning av processer och rutiner.

Bild: Freepik

Häromdagen så uppstod en intressant diskussion rörande argument för vårt nya molnbaserade ERP-system. Efter ett intressant möte hos en av våra nya partners så slog det mig hur otroligt snabbt man anpassar sig till ny teknik och med det, också styr om sitt synsätt på produkter och tjänster man tidigare har levererat..

Vid genomgången av våra säljpitchar på detta möte så reagerade några av mina kollegor på att jag missat att ta upp användarvänlighet som en viktig punkt, “kanske den allra viktigaste” enligt kollegorna. Min spontana reaktion på detta var “Ojdå, hur kunde jag bomma den”, men ganska direkt så kontrade jag med motfrågan “varför”?

“Det är väl jätteviktigt att navigering och registreringsförfarande är lätthanterligt och användarvänligt?” kontrade kollegan. Sen så rullade diskussionen igång.

Är det användarvänligheten som är en avgörande faktor för framtidens affärssystem? Jag tror inte det är den primära faktorn i och med möjligheterna till automatisering genom intelligent schemaläggning av processer och rutiner. Naturligtvis så ska systemet vara användarvänligt när vi måste hantera information som avviker från vad vi sagt är normalt, men vikten av “tangentbordsvänliga” system tror jag successivt kommer att minska. Därmed inte sagt att användarvänligheten inte är viktigt, men kanske vi inom snar framtid kommer att ge den en annan innebörd.

Hur som helst så konkluderade vi diskussionen med att det ena inte behöver utesluta det andra och att vi har en lösning som erbjuder möjligheter på båda sidor, och att vägen mot en administrativ robot kan genomföras “step-by-step”.

Vill du veta mer?

Automatisera era processer med ett molnbaserat affärssystem

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.