Användarvänligheten som säljpitch. Bild: Freepik

Vad hände med användarvänligheten som säljpitch?

Häromdagen så uppstod en intressant diskussion rörande argument för vårt nya molnbaserade ERP-system. Efter ett intressant möte hos en av våra nya partners så slog det mig hur otroligt snabbt man anpassar sig till ny teknik och med det, också styr om sitt synsätt på produkter och tjänster man tidigare har levererat..

Vid genomgången av våra säljpitchar på detta möte så reagerade några av mina kollegor på att jag missat att ta upp användarvänlighet som en viktig punkt, “kanske den allra viktigaste” enligt kollegorna. Min spontana reaktion på detta var “Ojdå, hur kunde jag bomma den”, men ganska direkt så kontrade jag med motfrågan “varför”?

“Det är väl jätteviktigt att navigering och registreringsförfarande är lätthanterligt och användarvänligt?” kontrade kollegan. Sen så rullade diskussionen igång.

Är det användarvänligheten som är en avgörande faktor för framtidens affärssystem? Jag tror inte det är den primära faktorn i och med möjligheterna till automatisering genom intelligent schemaläggning av processer och rutiner. Naturligtvis så ska systemet vara användarvänligt när vi måste hantera information som avviker från vad vi sagt är normalt, men vikten av “tangentbordsvänliga” system tror jag successivt kommer att minska. Därmed inte sagt att användarvänligheten inte är viktigt, men kanske vi inom snar framtid kommer att ge den en annan innebörd.

Hur som helst så konkluderade vi diskussionen med att det ena inte behöver utesluta det andra och att vi har en lösning som erbjuder möjligheter på båda sidor, och att vägen mot en administrativ robot kan genomföras “step-by-step”.

Vill du veta mer?

Automatisera era processer med ett molnbaserat affärssystem

Pär Svärd arbetar idag med försäljning av affärssystem på Visma Software AB. Pär har erfarenhet av affärssystemsbranschen sedan mer än 20 år tillbaka och har varit med om att bygga och utveckla försäljningen, främst via partners, på ett antal olika bolag.
Kom i kontakt med Pär: