Tillbaka till huvudmeny

Vad din ekonomiavdelning kan lära från gräsklippning

Liksom gräsklippning är för husägare är det likadant för företag – det finns alltid ett par saker som bara måste göras. Att sköta ekonomin är ett utmärkt exempel på det. Ta bara det här med betalningar.

Automatisera betalningar

Nu på sommaren är det tid att göra annat än att jobba. Visst, några sysslor finns det alltid att göra. Framförallt om man som jag bor i hus. Min ”att-göra-lista” är förvisso ganska kort. Jag ska måla om tre stycken ytterdörrar. Det är allt. Ja, förutom att klippa gräset alltså. Det är ju ett jobb som alltid måste göras.

Min familj har en vanlig motorgräsklippare. Men jag är rätt avundsjuk på grannen som har en sådan där robotgräsklippare som klipper gräset varje dag så att det alltid har rätt längd. Min andra granne är å andra sidan nog avundsjuk på mig då han har en gammal hederlig handjagare. Alla får jobbet gjort men kräver olika nivåer av engagemang.

Spara tid och minska risken med en automatiserad process

Precis som det är för företag. Det finns alltid ett par saker som bara måste göras. Att sköta ekonomin är ett utmärkt exempel på det. Ta bara det här med betalningar. Oavsett om det är semestertider eller inte så måste ändå leverantörsfakturor skickas för betalning, information om betalda leverantörsfakturor ska övervakas och kundinbetalningar för att nämna ett par av processerna som alltid behöver göras.

Även dessa steg kan förenklas likt gräsklippning. Istället för att göra allt manuellt (handjagare) eller halvmanuellt (motorgräsklippare) så går det att skapa en helt automatiserad betalningsprocess (robot).

Förutom att du sparar en hel del av din arbetstid så minskar du risken för misstag och dubbelarbete.

Vad skulle ett modernt affärssystem kunna innebära för er?
Lyssna in till något av våra webbinar.

Jag vill veta mer!

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.