Tillbaka till huvudmeny

Vad är en nöjd kund värd?

Fokusera på att göra era kunder så nöjda att de självmant sprider ert rykte. Då blir svaret på frågan enkelt, en nöjd kund är guld värd!

Ny kund handlar: 1 guldstjärna. Blir nöjd och återkommer: 9 guldstjärnor. En vän hör detta och blir en till nöjd kund: 10 guldstjärnor.

En gammal sanning sägs vara att en missnöjd kund sprider sitt missnöje till tio potentiella kunder. Jag tror det är värre än så i dagens snabba och lättillgängliga informationsflöde och att det gamla talesättet inte längre gäller. En kund köper inte bara den vara eller tjänst som du erbjuder utan självklart också din hängivenhet som leverantör. Vad händer om vi gör en mycket enkel beräkning på att en nöjd kund sprider ett gott rykte om dig som leverantör?

En ny kund handlar av er: 1 guldstjärna
Kunden blir mycket nöjd och återkommer: 9 guldstjärnor

Samtidigt sprider kunden ryktet att ni är den absolut bästa leverantören.
En vän till kunden ser/hör detta och blir ytterligare en nöjd och återkommande kund: 10 guldstjärnor

Det bildas en pyramid av nöjda kunder som sprider att ni är den bästa leverantören.
Många nöjda kunder sprider ert rykte och det ger er ännu flera nya kunder: 1000 guldstjärnor

Alternativet är att den första kunden redan i steg 1 blir missnöjd, sprider det ryktet istället och i värsta fall byter till en annan leverantör. Utan nöjda kunder får du inte heller några nya. Visst finns det en gråzon med de kunder som tycker varken eller, men de påverkar heller inte beräkningen. Fokusera på att göra era kunder så nöjda att de självmant sprider ert rykte.

Då blir svaret på frågan enkelt, en nöjd kund är guld värd! 

 

Verktyg för smarta rapporter kan hjälpa dig att hålla koll på vad dina kunder är värda. Vår guide beskriver hur du utvecklar ditt företag med rätt nyckeltal.

Ta del av guiden

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.