Ny kund handlar: 1 guldstjärna. Blir nöjd och återkommer: 9 guldstjärnor. En vän hör detta och blir en till nöjd kund: 10 guldstjärnor.

Vad är en nöjd kund värd?

En gammal sanning sägs vara att en missnöjd kund sprider sitt missnöje till tio potentiella kunder. Jag tror det är värre än så i dagens snabba och lättillgängliga informationsflöde och att det gamla talesättet inte längre gäller. En kund köper inte bara den vara eller tjänst som du erbjuder utan självklart också din hängivenhet som leverantör. Vad händer om vi gör en mycket enkel beräkning på att en nöjd kund sprider ett gott rykte om dig som leverantör?

En ny kund handlar av er: 1 guldstjärna
Kunden blir mycket nöjd och återkommer: 9 guldstjärnor

Samtidigt sprider kunden ryktet att ni är den absolut bästa leverantören.
En vän till kunden ser/hör detta och blir ytterligare en nöjd och återkommande kund: 10 guldstjärnor

Det bildas en pyramid av nöjda kunder som sprider att ni är den bästa leverantören.
Många nöjda kunder sprider ert rykte och det ger er ännu flera nya kunder: 1000 guldstjärnor

Alternativet är att den första kunden redan i steg 1 blir missnöjd, sprider det ryktet istället och i värsta fall byter till en annan leverantör. Utan nöjda kunder får du inte heller några nya. Visst finns det en gråzon med de kunder som tycker varken eller, men de påverkar heller inte beräkningen. Fokusera på att göra era kunder så nöjda att de självmant sprider ert rykte.

Då blir svaret på frågan enkelt, en nöjd kund är guld värd! 

Verktyg för smarta rapporter kan hjälpa dig att hålla koll på vad dina kunder är värda. Vår guide beskriver hur du utvecklar ditt företag med rätt nyckeltal.

Ta del av guiden

Markus Holm ansvarar för Visma Softwares kundlojalitetsprogram och har jobbat hos Visma i 7 år i olika roller kring försäljning, kanalutveckling och kundnöjdhet. I dag fokuserar Markus mest på att effektivisera rutiner och erbjudanden för att öka kundnyttan och på så sätt göra alla kunder ännu nöjdare.
Kom i kontakt med Markus: