Tillbaka till huvudmeny

Tar du hänsyn till miljön?

Endast 39 procent av landets småföretagare tar hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget, men en tredjedel av företagarna skulle ta större hänsyn om priserna var lägre. Det är vad vår Affärsbarometer har visat de senaste åren. Nu utvecklar vi Affärsbarometern ytterligare.

Tidigare har vi i Affärsbarometern frågat om företagarna tar hänsyn till miljön när de gör inköp till företaget, vilka miljöfaktorer de i så fall tar hänsyn till eller vilka faktorer som skulle få dem att ta större hänsyn till miljön. I samarbete med Annika Helker Lundström, nationell miljösamordnare för näringslivet, utvecklar vi nu vår Affärsbarometer och lägger till följande frågor:

  • Har ni en nedskriven miljöpolicy med miljömål i företaget idag?
  • Känner du till att det finns 16 miljömål som regeringen satt upp?
  • Tar du hänsyn till miljöaspekter vid privata inköp, som exempelvis att köpa ekologisk mat eller andra miljömärkta produkter?

Med dessa tillgägg kommer vi kunna få en uppfattning om i vilket omfång det finns uppsatta miljöpolicys och miljömål bland landets småföretag samt hur väl kända de nationella miljömålen är. Vi kommer även kunna se eventuella skillnader mellan miljöhänsynen vid privata inköp och vid inköp till företaget.

Vi ser framemot Affärsbarometern och samarbetet med Annika Helker Lundström. Med vår gemensamma kunskap kommer vi kunna förstå och utveckla miljöarbetet hos Sveriges företag ännu bättre. Följ gärna samarbetet och resultatet här på vår blogg, men även på andra sociala medier.

linkedinikon
twitterikon

Visma Advantage Affärsbarometern

Affärsbarometern kartlägger trender och skillnader inom småföretagares förväntningar inom försäljning och inköp samt attityder kring miljöhänsyn vid företagets inköp. Undersökningen har genomförts två gånger om året sedan 2011 och hade i våras 850 deltagare. 

Läs mer om Vismas Affärsbarometer

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.

  • Det här innebär nya LAS för offentlig sektor

    Nyligen lade regeringen en proposition på en lagförändring rörande arbetsrätten, kallat nya LAS. Den nya lagen förväntas träda i kraft den 30 juni 2022 och börja tillämpas den 1 oktober 2022.