Bör vi stå upp och jobba för vår hälsa, eller är det smartare att sätta sig ner?

Stå upp och jobba – rätt eller fel?

Långvarigt stillasittande har länge pekats ut som en riktig hälsorisk. Men så nyligen fylldes tidningar, tv-nyheter och sociala medier av forskningsresultat som påstods visa raka motsatsen. Att stå upp och jobba var plötsligt lika farligt som att röka (!). Vad är egentligen bäst för ditt välmående? Vi försöker bena ut om du bör sitta eller stå.

Att stå eller icke stå, det är frågan. Att omforma inledningen av Hamlets klassiska monolog till en fråga om ergonomi kan kanske verka lite väl dramatiskt. Men ärligt talat så är vi nog ganska många som funderat på just detta under vardagar mellan 9-5 den senaste tiden. Om inte så är du av naturen immun mot skräckinjagande medierubriker. För oss andra är det dags att ta reda på om vi bör stå upp och jobba eller ej!

Varsågod och sitt

Att det skulle vara lika farligt att stå upp och jobba som att röka lär ha kommit som en överraskning för många. Men visst har hälsorisker associerade med långvarigt stående varit på tapeten tidigare. Redan 2002 slog exempelvis forskare vid Boston University fast att för många timmars stående kunde kopplas ihop med fler hälsorisker än vi orkar rabbla upp.

Upp och hoppa!

Men sittandet har trots allt fått ta fler smällar i media. Och i takt med att hälsointresset nått skyhöga nivåer under de senaste åren har den sittande kroppen degraderats till att nästan bli synonymt med ohälsa.

Just rökning verkar populärt att jämföra med i sammanhanget, och har tidigare även kopplats till stillasittande. Doktor James Levine, som sägs ha uppfunnit ”löpbandsarbetsplatsen” fick många att höja på ögonbrynen när han 2014 konstaterade att: ”Sittande är farligare än att röka, dödar fler människor än hiv och är mer förrädiskt än att hoppa fallskärm. Vi sitter oss till döds.”

Sedan dess har vi bland annat fått höra att diabetes typ 2 kommer som ett brev på posten om vi inte lyfter på våra ändor en gång  var 30:e minut.

Redaktionen på Business Insider  bestämde sig för att testa löpband på kontoret … med varierande resultat.

Att stå upp och jobba var väl det nya svarta?

Att sittande var roten till åtminstone hälften av allt ont i världen blev snabbt till en sanning. Fler och fler svenska arbetsplatser utrustades med höj och sänkbara skrivbord, och vi trodde att vi lyckats lura döden i våra kontorslandskap. Men så för några veckor sedan kom ett gäng kanadensiska forskare och krånglade till allt med forskningsresultat som alltså pekade ut ståendet som boven i dramat.

Som om detta inte gjorde oss nog förbryllade blev förvirringen total när Expressen klämde till med rubriken ”Stå mycket på jobbet lika farligt som att sitta”. Vilka alternativ har vi kvar då? Är det dags att introducera liggkontoret?

Det blev sannerligen inte lätt att veta om vi borde sitta eller stå upp på jobbet.

Det blev sannerligen inte lätt att veta om vi borde sitta eller stå upp på jobbet.

Nyckeln till hälsa är variation

Naprapaten Tommy Willén, som arbetar för möbeltillverkaren EFG (för övrigt en av leverantörerna som du hittar i vår inköpsportal), lovordar istället variation. Enligt honom är det allra bästa för kroppen moderna aktivitetsbaserade kontor där varierande arbetsuppgifter gör att vi ständigt byter arbetsposition. Även om detta blir vanligare och vanligare så sitter (eller står) de allra flesta av oss en betydande del av dagen på samma plats.

Liknande tankar förs fram av av den före detta triatleten och fitnesskribenten Mark Sisson i bästsäljarboken ”Primal Endurance”. Han förklarar att våra kroppar gillar förändring. Det är därför vi ofta blir obekväma när vi befinner oss i samma position för länge. Enligt Mark Sisson är det kroppens sätt att säga åt oss att den behöver förändring. Och mycket tyder på att vi bör lyssna!

Medicinreportern Amina Manzoor sa det kanske allra bäst när hon försökte nyansera den senaste tidens skräckrubriker i en artikel i Dagens Nyheter:  ”Ni som har höj- och sänkbara skrivbord behöver inte kasta bort dem utan kan fortsätta sitta och stå, men för både komfortens och hälsans skull är det bra att variera arbetsställning ibland.”

Höj och sänkbara skrivbord är fortfarande något att ha.

Höj och sänkbara skrivbord är fortfarande något att ha.

Snarare än att sitta eller stå upp och jobba tycks det alltså vara bristen på variation som vi bör fokusera på. Lagom verkar med andra ord vara bäst, även inom detta svårmanövrerade område.

Sänkta kostnader på ergonomiska möbler

Oavsett om du föredrar att sitta eller stå upp och jobba – eller båda delarna – så hittar du möblerna som du behöver till pressade priser i vår inköpsportal. Genom Visma Advantage får du och ditt företag sänkta priser och extra bra villkor hos leverantörer som IKEA, Gerdmans, EFG, Staples och Lyreco.

Vår digitala lösningen ger effektivare kostnadskontroll, tidsbesparing samt ordning och reda bland inköpen. Just nu kan du prova vår portal (där avtalen på kontorsmöbler samt 60 andra rabattavtal inom en mängd områden finns samlade) utan kostnad i 1 månad.

Ja, jag vill prova gratis

Jag är Digital Marketing Specialist med ansvar för content hos Visma Advantage. Jag bloggar om näringsliv, miljö och hur du sänker kostnaderna som företagare.
Kom i kontakt med Per: