Tillbaka till huvudmeny

Smartare kvittohantering hos Region Gotland

5 000 papperskvitton blir digitala hos Region Gotland. Smidig och enkel app automatiserar och underlättar hanteringen. Hur enkelt är det egentligen att bli av med papperskvitton? Läs vidare!

Region Gotland har nyligen avslutat ett test med Kwick – en plattform för digitala kvitton.

– Testanvändarna tyckte att det underlättade kvittohanteringen och gjorde det smidigare att göra kortköp. Nu låter vi alla 250 kortanvändare börja använda lösningen, säger Mikael Wollbo, inköpsansvarig på Region
Gotland.

När det nu räcker med att bara ta en bild av kvittot i stället för att skicka in det varje gång blir det enklare att hålla ordning på alla kvitton och visa vad köpet gällde.

– Kortköpen står för liten del av vår inköpsvolym, men genererar mycket arbete. Så vår förhoppning nu är att Kwick-appen och den automatiska kopplingen till ekonomisystemet ska underlätta både för kortanvändarna och för vår administrativa personal och på så sätt effektivisera vår kvittohantering betydligt.

Lösningen går även att integrera med ett fakturahanteringssystem vilket eliminerar i stort sett allt manuellt arbete med kvitton. Region Gotland får in kvitton från parkeringsautomater i Visby på så sätt.

– Vi har byggt en infrastruktur där vi hjälper partners som taxibolag, flygbolag och parkeringsföretag att leverera digitala kvitton direkt in i sina kunders system. Medarbetarna behöver bara betala med sitt företagskort och sedan sker hela kvittohanteringen automatiskt, säger Rickard Holmén, vd på Kwick.

Tre fördelar med digitala kvitton:

  1. Besparingspotential
    Spara tid och pengar med automatiserat flöde och digital arkivering.
  2. Skippa papperstrassel
    Få kvitton digitalt i Proceedo eller annan fakturahanteringslösning.
  3. Minskad miljöpåverkan
    Reducerat antal papperskvitton bidrar till ett mer hållbart samhälle.

Läs hela intervjun med Mikael Wallbo som berättar om hur Region Gotland effektiviserar hantering av 5 000 kvitton per år!

Till intervjun med Mikael Wallbo!

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.