Smart OB- och övertidsklocka för hantering av lönegrundande tidrapporter

Smart OB- och övertidsklocka för hantering av lönegrundande tidrapporter

Tidstjuvar i arbetet är något som vi alla brottas med.

Som regionsansvarig för Visma Construction Suite pratar jag nästan dagligen med företag inom bygg- och entreprenad om detta, med fokus på hur man kan underlätta. Att digital tidrapportering kan lösa mycket av detta är de allra flesta medvetna om, jag upplever dock att många inte vet så mycket mer – exempelvis hur mycket tid man faktiskt kan spara, hur mycket manuellt arbete som kan rationaliseras bort och hur tekniken faktiskt kan hjälpa oss att jobba både smartare och mer effektivt.

Att digitalisera kan också ha rent ekonomiska fördelar, vilket bland annat Vismas Digitaliseringsindex 2019 visar. Rapporten visar tydligt att verksamheter som kommit långt i sin digitalisering har högre lönsamhet per anställd, jämfört de som inte kommit lika långt.

Snabb överblick av OB och övertid

Här kommer ett konkret tips som avsevärt förenklar och kan spara er mängder av tid (och inte minst minska frustration).

Vi har utvecklat en tjänst som kan kopplas på vår lösning för digital tidrapportering. Tjänsten baseras på regler som sätts gällande OB- och övertidsscheman och sorterar ifyllda arbetstidsformulär automatiskt baserat på tiderna som skrivits i dem, dessutom enligt era kollektivavtal. Med detta får administratörer av lösningen en direkt översikt av OB- och övertider, som alltid finns lättillgänglig i realtid. Självklart kan också all data laddas ner i rapporter, och exporteras till externa system.

Genom att komplettera er digitala tidrapportering med detta har ni alla möjligheter att helt eliminera behovet av manuell administration kring lönegrundande tidrapporter, tack vare att allt “sköter sig själv” och alltid finns där när ni behöver det.

Snabb överblick av OB och övertid via webb och app

Sammanställ tid i lättlästa kolumner

Min kollega Patricio som varit direkt involverad i utvecklingen av tjänsten framhäver speciellt att man kan ha olika arbetstidsgrupper med en OB-klocka per grupp, eller välja att ha en generell. Samt att man enkelt kan skapa lättlästa kolumner som sammanställer de olika OB- och övertiderna för var och en av medarbetarna.

En stor fördel med tillägget är att all information gällande OB1, OB2 och övertider hamnar direkt under rubriken “arbetstider” i tidrapporteringen, förklarar han.

Hur mycket tid skulle detta kunna spara för er?
Provkör vår lösning för digital tid- och projekthantering, och vill du titta närmare på OB- och övertidsklockan visar vi den gärna specifikt.

Prova gratis i 14 dagar

Vill du hellre få en webbdemo och prata med någon av oss får du gärna  höra av dig här så återkommer vi så fort vi kan.

PS. Med Visma Construction Suite får du utöver den digitala tidrapporteringen även lösningar för byggdagbok, skyddsrond och arbetsorder – allt finns med om du väljer att testköra under 14 dagar.

0