Tillbaka till huvudmeny

Sju tips för att öka beläggningsgraden i ditt tjänsteföretag

Fakturerbara timmar är kritiska för ett tjänsteföretags lönsamhet. Genom att öka beläggningsgraden kan du i längden öka ditt företags lönsamhet. Vi ger dig sju tips på hur.

Öka beläggningsgraden i ditt tjänsteföretag

Om du arbetar med tjänsteförsäljning vet du att dina fakturerbara timmar är kritiska för företagets lönsamhet. Tänk att du arbetar på ett företag med sju konsulter som har en beläggningsgrad på hela 80 procent. Det är ju riktigt bra. Men bolaget har också en säljare, en projektledare och en vd. Dessa tre personer fyller också viktiga funktioner för att företaget ska fungera. Men de har ingen fakturerbar tid. Det innebär att beläggningsgraden för hela organisationen sjunker till 56 procent.

Sju tips för att öka beläggningsgraden

  1. Belöna personal baserat på personlig beläggningsgrad
  2. Transparens: Möjliggör för personalen att se och följa sin beläggningsgrad dagligen
  3. Säkerställ att personalen följer upp sitt fakturerbara arbete dagligen
  4. Anförtro fakturering till projektledare eller konsulter
  5. Använd teknik för att automatisera rutiner, dela information och rapportering
  6. Optimera försäljning och resursfördelning i pågående projekt genom att använda moderna hjälpmedel
  7. Instifta incitament och skapa en organisationskultur som stödjer en högre beläggningsgrad

Dessa sju tips och mycket mer finns att hitta i vår lönsamhetsguide för tjänsteföretag

Hämta guiden

Mest populära

  • Kan arbetsgivare betala ut pengar istället för semester?

    När semesteråret når sitt slut, och de anställda har semesterdagar kvar, vad kan du som arbetsgivare göra? Kan du betala ut pengar istället för att ge medarbetaren semester? Det är en vanlig fråga, och svaret finns i semesterlagen.

  • Räknas restid som arbetstid?

    Betald restid – en definitionsfråga med flera svar. Många yrkesgrupper spenderar många timmar i veckan på att resa mellan olika projekt eller arbetsplatser. Det finns tillfällen då restid räknas som arbetstid. Däremot räknas inte resan till och från den ordinarie arbetsplatsen som restid – dina medarbetare har alltså inte rätt till kompensation för tiden de lägger på att ta sig till arbetet.