Öka beläggningsgraden i ditt tjänsteföretag

Sju tips för att öka beläggningsgraden i ditt tjänsteföretag

Om du arbetar med tjänsteförsäljning vet du att dina fakturerbara timmar är kritiska för företagets lönsamhet. Tänk att du arbetar på ett företag med sju konsulter som har en beläggningsgrad på hela 80 procent. Det är ju riktigt bra. Men bolaget har också en säljare, en projektledare och en vd. Dessa tre personer fyller också viktiga funktioner för att företaget ska fungera. Men de har ingen fakturerbar tid. Det innebär att beläggningsgraden för hela organisationen sjunker till 56 procent.

Sju tips för att öka beläggningsgraden

  1. Belöna personal baserat på personlig beläggningsgrad
  2. Transparens: Möjliggör för personalen att se och följa sin beläggningsgrad dagligen
  3. Säkerställ att personalen följer upp sitt fakturerbara arbete dagligen
  4. Anförtro fakturering till projektledare eller konsulter
  5. Använd teknik för att automatisera rutiner, dela information och rapportering
  6. Optimera försäljning och resursfördelning i pågående projekt genom att använda moderna hjälpmedel
  7. Instifta incitament och skapa en organisationskultur som stödjer en högre beläggningsgrad

Dessa sju tips och mycket mer finns att hitta i vår lönsamhetsguide för tjänsteföretag

Hämta guiden

Simon Ström är produktchefen för Visma Severa som brinner för att hjälpa både människor och verksamheter att hitta rätt teknik för nytta och nöje.
Kom i kontakt med Simon: