Tillbaka till huvudmeny

Så väljer du rätt leveransmodell för din IT-strategi

Digitaliseringen leder till en ökad förändringstakt i verksamheter, vilket i sin tur bidrar till ökade krav på anpassningsförmågan inom IT och IT-strategins betydelse i stort. Men hur går man från en traditionell, resursbaserad IT-förvaltning till en som kan hantera högre tempovariationer och förändrade behov?

Grupp människor sitter och diskuterar projekt.

Välj vilken leveransmodell som passar din verksamhet bäst

När du har tagit fram en tydlig IT-strategi för din verksamhet så står du inför beslutet att hitta rätt leveransmodell för att förverkliga den. Det finns olika möjligheter att välja bland, här är några av de vanligaste:

  • Gör det med egen kompetens
    Att använda sina egna anställda resurser är oftast den variant som kan vara mest tilltalande, då du själv har kontrollen över de som ska utföra arbetet och det upplevs ofta som ett mindre kostsamt alternativ i jämförelse med priset för konsulter. Denna leveransmodell innebär också att du behöver hantera flera roller i leveransen.
  • Ta in expertkonsulter
    Expertkonsulter som stöttar ditt eget team är ett bra komplement för att tillföra extra kunskap till dina egna anställda. Det kan röra sig om roller som: arkitekter, projektledare, utvecklare, testare mm. Även i denna leveransmodell behöver du hantera flera roller.

Behöver man istället ha fler resurser med spetskompetens men inte har möjlighet att anställa egna resurser eller ta in ett större antal expertkonsulter, så är det bästa alternativet att använda ett team av konsulter som arbetar behovsbaserat:

  • Ta in ett skräddarsytt team av konsulter
    Ett team av konsulter innebär att du får de resurser du behöver inom alla kompetensområden, helt anpassat efter ditt behov och när de olika rollerna behövs. Det är det mest kostsamma alternativet om du idag inte har en egen IT-avdelning och vill fokusera på mer på verksamheten mål, samtidigt som du själv har möjligheten att styra projekten.

Förverkliga din IT-strategi med skräddarsydda team

Genom att investera i ett skräddarsytt leveransteam från en leverantör med hög kompetens och erfarna resurser skapas rätt förutsättningar för en välfungerande IT. Ett komplett leveransteam värderar och realiserar affärsmöjligheter, användarupplevelsen och den tekniska lösningen medan ni kan fokusera på kärnverksamheten.

Fördelarna för dig som kund är att leveransen snabbt kan anpassas efter behov samt kompetens och omfattning kan skalas upp och ner efter era önskemål om leveranskapacitet. Denna leveransmodell är därför också mest kostnadseffektiv i längden.

Teamleveranser med fokus att leverera värde till kund

Visma Consulting erbjuder teamförsäljning inom ett flertal olika lösningar. Vi tillhandahåller kompletta team med all kompetens som behövs för en kvalitativ leverans. Antal resurser anpassas helt efter era behov och ni väljer själva om ni vill styra leveransen eller om ni vill att vi hjälper er med det. Under projekten arbetar teamet med agila arbetssätt och metoder som förenklar och effektiviserar arbetet.

Teamen har levererat mängder av framgångsrika projekt till våra kunder. Ett av dessa projekt är framtagningen av dosapotek riktad mot sjukhem som vi utvecklade för Boots Apotek i Norge, ett av världens mest kända varumärken. Samma koncept köptes även av Norsk Medisinaldepot AS (NMD), som är en av Norges största leverantörer av läkemedel och hälsorelaterade produkter.

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.