Tillbaka till huvudmeny

Så undviker du värk framför datorn

Arbetsmiljöstatistiken visar att 35 procent av alla i arbetslivet rapporterar att de har ont i övre delen av ryggen och nacken varje vecka på grund av digitalt arbete. Så hur kan du undvika att bli en av dem?

Långa dagar framför skärmen kan sätta sina spår. Här är några tips som tål att upprepas.

Ergonomiska hjälpmedel

Använd en ergonomisk stol och/eller en ryggstödskudde för att främja en bra sittställning.

Investera i ett höj- och sänkbart skrivbord för att kunna växla mellan sittande och stående arbete.

Musen ska vara placerad i det inre arbetsområdet, mot mitten av kroppen, det vill säga aldrig i en vinkel utanför. Det är viktigt att du kan avlasta underarmarna och handlederna på bordsytan.

Byt mellan att använda musen med höger och vänster hand för att minska överbelastning på en specifik hand och arm.

Vid digitala möten, placera webbkameran på ögonhöjd för att undvika att böja nacken för mycket.

Skärmanvändning

Placera skärmen så att du alltid har blicken lätt nedåtriktad. Annars blir belastningen på nacken stor. Vad som är lämpligt synavstånd till skärmen har bland annat att göra med skärmstorlek och det utrymme som behövs för dator, tangentbord och mus. Ett avstånd på cirka 50–80 cm brukar vara lagom.

Var noga med att du inte har något som bländar eller skapar reflexer i skärmen, varken från fönster eller belysning. En lämplig placering av bildskärmen är vinkelrätt mot fönsterväggen. 

Använd ”night mode” eller liknande inställningar på din dator för att minska det blå ljuset på kvällen, vilket kan påverka sömnen negativt.

Se till att arbetsplatsen är ordentligt upplyst. Använd gärna en kombination av naturligt ljus och lampor.

Stretchövningar och pauser

Oavsett hur bra utformad datorarbetsplatsen är, riskerar du besvär om du jobbar långa arbetspass utan avbrott. Växla datorarbetet med andra arbetsuppgifter om det finns möjlighet, eller ta en paus.

Integrera stretchövningar i din dagliga rutin för att motverka stelhet och öka blodcirkulationen. Speciellt nacke, axlar och handleder kan dra nytta av regelbundna strechövningar.

Planera korta pauser varje timme för att sträcka på dig, ta en promenad eller bara slappna av. Ställ in påminnelser på din dator eller telefon för att regelbundet påminna dig om att ändra arbetsposition eller ta pauser.

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Arbetsmiljöpolicy – gratis mall med tips för corona

    Arbetsmiljöpolicy – mall för företag

    Du vet väl att alla företag är skyldiga att ha en arbetsmiljöpolicy? Med vår mall har ni en gratis policy på plats på nolltid. OBS! Uppdaterad med corona-rekommendationer.