Tillbaka till huvudmeny

Så skriver du en bra förfrågan för att hitta rätt affärssystem

Förberedelser och bra underlag är A och O när du går ut med förfrågningar för att hitta rätt affärssystem för din verksamhet. Här finns konkret vägledning och checklistor.

Så skriver du en bra förfrågan för att hitta rätt affärssystem
Så skriver du en bra förfrågan för att hitta rätt affärssystem

Med en väl genomarbetad Request for Proposal (RFP) lägger du en bra grund för den viktiga och omfattande processen att välja affärssystem, samt hitta rätt samarbetspartner som kan stötta er i hela projektet.

Ett detaljerat underlag med tydliga krav och prioriteringar kan vara avgörande för att ta rätt beslut för just er verksamhet och den tid du och dina kollegor lägger på att skapa en så bra förfrågan som möjligt är en investering för att er väg mot rätt affärssystem ska bli så rak som möjligt, samt för en effektiv dialog med den svarande leverantören.

Bra underlag ger tydliga svar

Utöver tydliga och koncisa fakta finns mycket att vinna i att formulera sig på ett sätt som underlättar för leverantören att ge så tydliga och uttömmande svar som möjligt. Desto bättre en leverantör förstår din verksamhet och er situation, desto bättre kan de formulera sitt svar om vad de kan göra för er.

I vår guide till att skriva en RFP inför ert val av affärssystem samt leverantör får du konkret vägledning inom bland annat områdena syfte och mål, affärskrav, förväntningar på leverantören och urvalskriterier med tillhörande checklistor.

Lägg en bra grund för er väg mot rätt affärssystem – hämta e-guiden här

Tips! Hämta gärna vår checklista inför nytt affärssystem för en lättöverskådlig lista över de rekommenderade stegen på vägen mot den bästa lösningen för ditt företag. Checklistan är ett komplement till ovan guide samt guiderna 7 steg till rätt affärssystem och Beräkna ROI på ditt nästa affärssystem.

Mest populära

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Fler ansökningar blir digitala

    Med licensen digital ärendehantering blir processen kring ärenden helt automatiserad. Just nu utvecklas fler funktioner som kommer att ingå framöver.
    – Vi har fått många bra förslag från er kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson, produktmarknadschef för Personec P.