Tillbaka till huvudmeny

Så påverkas du av det nya pensionsavtalet

Det nya pensionsavtalet som införs 2023 innebär att du som jobbar inom kommun, landsting och region kommer att få mer pengar när du går i pension. Men vad skiljer det nya avtalet från det gamla? Vi svarar på några av de vanligaste frågorna.

Är AKAP-KR ett nytt avtal?

Nej, AKAP-KL byter namn till AKAP-KR från och med 1 januari 2023. Det nya avtalet AKAP-KR gäller alla anställda inom kommun och region, födda 1958 och senare.

Vad gäller för mig som haft KAP-KL?

Om du innan den 31 maj 2023 gör valet att istället omfattas av AKAP-KR får du tilläggsavgifter, det vill säga extra pensionsavsättningar, på tjänstepensionsgrundande lönen över 7,5 inkomstbasbelopp.

Vilka är de viktigaste förändringarna i AKAP-KR?

  • Pensionsavgiften i AKAP-KR höjs till 6 procent på den pensionsgrundande lönen upp till och med 7,5 inkomstbasbelopp, och 31,5 procent på de delar av den pensionsgrundande lönen som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp, upp till 30 inkomstbasbelopp.
  • Inträde till KAP-KL med delvis förmånsbestämda pensioner stängs.
  • Tidigaste utbetalningsålder för avgiftsbestämd ålderspension höjs från 55 år till 60 år.
  • Utbetalning av avgiftsbestämd ålderspension ska ske livsvarigt men kan efter särskild överenskommelse betalas ut temporärt i som kortast utbetalningstid 10 år.

Behöver arbetsgivare med Personec P göra något när avtalet träder i kraft?

Det finns en hel del för dig som arbetsgivare att göra inför avtalsförändringarna. Vi uppdaterar regelbundet på Visma PubliTechs Community med information. Här är några saker du behöver tänka på:

  • Alla felaktigt öppna anställningar behöver avslutas. För att underlätta för dig som kund skickar vi anställningen som avslutad med KAP-KL/AKAP-KR med avslutsdatum 2022-12-31, även om den inte är avslutad, och skickar ny anställning från 2023-01-01 med AKAP-KR.  
  • Rapportera nya anställda inklusive överenskommen lön till administratörerna så fort som möjligt. KPA hanterade detta med en obligatorisk delårsfil i mars. Gällande Skandia så måste du som kund göra detta manuellt. 
  • Administratörerna kommer att hantera val av pensionsavtal för de arbetstagare som har ett pensionsunderlag överstigande 7.5 inkomstbasbelopp. Vi har mer information på vår Community om vad som gäller för arbetsgivaren.
  • Rapportera in eller uppdatera till rätt överenskommen lön på befintliga arbetstagare.

Mest populära

  • Personalhandbok – gratis mall

    Personalhandbok – gratis mall för företag

    En bra personalhandbok ger medarbetare stenkoll på rutiner, plikter och rättigheter. Här samlas info om företagskultur, arbetstider och semester. Med vår nya mall har ni snart en uppdaterad personalhandbok på plats.

  • Gratis mall till bilpolicy för tjänstebil

    Bilpolicy – gratis mall till företaget

    Med en tjänstebilspolicy undviker företaget missförstånd med sina anställda. Där kan bland annat kostnader och miljöaspekter regleras på ett smidigt sätt. Ladda ner vår kostnadsfria mall och slipp onödiga problem.