Opic Upphandlingskoll och offentlig sektor

En kundstock med en mix av privata företag och aktörer i offentlig sektor kan öka förutsättningarna till långsiktiga, trygga och stabila intäkter. Nu lanserar Visma Advantage ett verktyg som hjälper ditt företag att hitta nya kunder. Som leverantör till statliga företag och verksamheter.

Opic Upphandlingskoll – för affärer med offentlig sektor

En kundstock med en mix av privata företag och aktörer i offentlig sektor kan öka förutsättningarna till långsiktiga, trygga och stabila intäkter. Det är en av lärdomarna många små och medelstora företag drar efter en vår och sommar som ingen annan. Och där det finns offentlig sektor, finns det också offentlig upphandling. Nu lanserar Visma Advantage ett verktyg som hjälper ditt företag att hitta nya kunder. Som leverantör till statliga företag och verksamheter.

Det finns kraft bakom siffrorna. För varje år omsätter den offentliga affären i Sverige cirka 700 miljarder kronor via 18 000 offentliga upphandlingar. Hur stor kaka ditt företag kan sno åt sig är till stor del en fråga om relevanta kunskaper, tekniska hjälpmedel som gör upphandlingsprocessen smidig samt leveransförmåga. Nu lanserar Visma Advantage ett verktyg, systerföretaget Visma Commerce:s Opic Upphandlingskoll. Skräddarsydda bevakningsprofiler. Upphandlingsannonser direkt till din mejl. Utbildningar som förklarar och vägleder. Sammantaget en tjänst som dödar föreställningen att offentliga upphandlingar endast är knepiga och svåra.

Det här är offentlig sektor

I jämförelse med många andra länder har Sverige en stor offentlig sektor. Det har såväl historiska som kulturella och politiska skäl, där verksamheter som staten i betydande omfattning valt att ansvara för setts som särskilt viktiga delar i samhällets leverans av välfärdstjänster. Eller grundförutsättningar till medborgarna. Skolor, rättsväsen samt vård och omsorg, är exempel på områden som drivs av det allmänna. Och där det finns offentlig sektor, finns det också offentlig upphandling.

Företagsförvärv. Kontrakt påskrivet.

Hur offentlig sektor finansieras

Skatter utgör den absoluta grunden för att finansiera företag, organisationer och verksamheter som drivs av det allmänna. Som i fallet vård och omsorg, där cirka 3-4 procent av intäkterna kommer från så kallade egenavgifter, det vill säga den avgift som patienter och brukare betalar för att få en tjänst utförd, medan resten är pengar som kommer från staten. Skatter, men andra ord. De största utgifterna för den offentliga sektorns olika verksamheter är utbetalningar av ålderspension samt driften av sjukvård och utbildning.

Lag om offentlig upphandling

Land ska som bekant med lag byggas. Samma princip gäller för offentliga affärer. Lag om offentlig upphandling (LOU) reglerar de inköp av produkter och tjänster som görs av myndigheter och andra aktörer i offentlig sektor. Vid en upphandling finns det tre kriterier som styr utfallet av upphandlingen: bästa förhållande mellan pris och kvalitet, kostnad och pris. En i upphandlingen deltagande part kan alltid begära överprövning av utfallet. Det sker genom förvaltningsrätten i det län där upphandlingen genomförs.

Några tips på vägen

Det är möjligt att du som läser det här äger eller arbetar på ett företag som inte deltagit i offentliga upphandlingar tidigare. Till dig har vi två förslag: läs tipsen här nedan och skaffa sedan Opic Upphandlingskoll till rabatterat pris genom att klicka på länken längst ned i bloggtexten. En mixad kundstock kan vara skillnaden mellan vinst och förlust förlust när konjunkturen förändras. Det visar inte minst den vår och sommar som inte liknar någon annan.

  1. Börja enkelt

Börja i liten skala och fokusera en affär som du vet att du klarar av utan problem. Myndigheter värdesätter trygga affärer, och det är lättare att vinna ett mindre kontrakt.

  1. Kartlägg din marknad

Förstå din marknad, prioritera rätt affärsmöjligheter och tänk långsiktigt. För att lyckas med upphandlingsarbetet bör du sträva efter att bli duktig på analys.

  1. Bevaka upphandlingar som är relevanta för din bransch

Genom att använda en bevakningstjänst kan du snabbt och enkelt se vilka upphandlingar som är aktuella just för dig och din bransch och region. Med en bevakningstjänst får du information om relevanta upphandlingar och kan snabbt fatta ett beslut om ni ska delta i upphandlingen eller inte.

  1. Prata med upphandlaren

Ta en tidig dialog med upphandlande myndighet och ge konkreta förslag om hur en lyckad upphandling ska utformas. Hjälp upphandlaren att köpa rätt och förstå sina behov. Tänk på att boka mötet i god tid innan avtalet går ut och innan den nya upphandlingen annonseras ut på nytt.

  1. Skapa en effektiv anbudsprocess

En väl genomförd marknadsanalys skapar också grunden för en lyckad anbudsprocess. För att lyckas med sitt anbudsarbete är det viktigt att planera. Om man är proaktiv i sitt anbudsarbete så skriver man bättre anbud vilket både spar tid och pengar. Ett väl genomfört grundarbete ökar dina chanser att vinna upphandlingen.

  1. Lär av vinnarna

Du kommer inte att vinna varenda upphandling, men du kan lära dig något i varenda en. Efter att upphandlingen avslutats, begär ut det vinnande anbudet och kolla varför det vara bättre än ditt. Var texten bättre formulerad? Hade konkurrenten ett smartare erbjudande? Eller var ditt pris för högt? Ta med dig dessa lärdomar till nästa upphandling. Om du som företagare har rätt information kan du ta bra beslut som leder till goda affärer. Med Visma Opic Upphandlingskoll får du massor med sökbar information som hjälper dig när du säljer till offentlig sektor. Allt tillgängligt i ett användarvänligt, webbaserat verktyg som självklart fungerar lika bra att använda i mobilen och surfplattan som i datorn.

Läs mer om Opic Upphandlingskoll och kom igång med en gratis prova på-period hos Visma Advantage. Med en professionell inköpspartner i ryggen kan du sänka kostnaderna i verksamheten och spara tid.

15 % rabatt på Opic Upphandlingskoll

Mest populära

  • Digital AW går att anpassa efter budget och antalet deltagare

    Tips för en lyckad digital AW

    I oktober har det gått 200 dagar sedan flytten till hemmakontoren i mars. Innan corona var After Work en vanlig aktivitet för att skapa trivsel på jobbet. Så vad krävs för att få till en lyckad digital AW, nu när kollegorna är utspridda? 

  • Tillfälliga regler för julklappar till anställda under corona

    Julklappar till anställda i coronatider

    I år när många sitter utspridda på hemmakontoren kan det bli extra svettigt för arbetsgivarens tomte. Samtidigt har tomten möjlighet att vara extra generös, utan att riskera skattekonsekvenser för mottagaren.

  • Pandemin påverkar möjligheten till lönepraktik

    Varje år börjar omkring 700 studenter en yrkesutbildning inom lön. Att lära i skarpt läge har stort pedagogiskt värde och en del av utbildningen är därför förlagd ute i arbetslivet. Just nu missar dock många studenter den chansen på grund av covid 19.